
Sådan holder du orden på kontoret
Områder, hvor der er mange mennesker tæt samlet, vil hurtigt komme til at se uorganiseret og rodet ud. Dette gælder selvfølgelig også på et kontor. Der kan hurtigt komme uorden i tingene, når alle medarbejdere skal nå hver sin deadline.
Det er dog vigtigt, og enormt effektivt, at have god orden på kontoret. Både på de ansattes enkelte stationer, men bestemt også på kontorets fællesarealer, delte filer, osv. For at hjælpe dig på vej med at få kontrol over kontorets rod, er der her 2 råd, som vil hjælpe dig.
Boost effektivitet gennem orden og organisering på kontoret
Det er enormt vigtigt for de ansatte, at det er overskueligt og nemt at få adgang til fx filer med vigtig information, og at der er plads på kontoret til, at de kan arbejde uden det stress, som kommer med et rodet arbejdsmiljø.
Et rent og ryddeligt arbejdsmiljø vil øge effektiviteten af arbejdet, da det vil være mere overskueligt for de ansatte, og de skal ikke spilde tid med at lede efter de ting, som de skal bruge.
1. Gør filer og andet information nemt tilgængeligt for de ansatte
Det første og hurtigste at få styr på, er at finde et godt system til deling og sortering af filer og andet materiale. Det vil være en god ide at gøre det nemt for alle ansatte at tilgå det materiale, som de skal bruge. Her gælder det både information printet på papir, men også information opbevaret på kontorets computere.
Der er selvfølgelig nogle regler og lovgivninger, som skal overholdes. For eksempel, GDPR-lovgivningen, som klart siger, at de ansatte ikke må have fri adgang til de andre ansattes personlige data.
2. Sørg for, at der kun er de møbler og det udstyr, som er nødvendigt
Det er også en god ide at holde kontoret ryddeligt gennem sortering af møbler og pynt. Hvis du oplever, at der er alt for mange ting på kontoret, som måske ikke er nødvendige, men som du heller ikke vil smide ud, så kan man leje et lagerhotel og opbevare det der.
Selvfølgelig skal et kontor virke indbydende, da dette også vil være med til at øge effektiviteten og glæden på arbejdspladsen, men det er vigtigt at tænke på det rum, man har. Er der faktisk plads til, at der står 3 sofaer på kontoret eller kunne denne plads bruges mere optimalt på noget andet.