Vælg det helt rigtige webbureau
Det vrimler med webbureauer, som tilbyder en lang række af de samme ydelser. Derfor kan det være svært at vurdere, hvilket webbureau der på bedste vis lever op til det behov, du har i din virksomhed. Alligevel er det vigtigt, at du vælger rigtigt, for det forkerte webbureau kan være et dyrt bekendtskab. Se her, hvordan du vælger det rigtige.
Overvej dit behov, før du begynder at lede
Når du skal vælge webbureau til din virksomhed, er der en række faktorer, som du bør have med i dine overvejelser. Først og fremmest er det dog vigtigt, at du finder ud af, hvad dit konkrete behov er. Ønsker du eksempelvis en ny hjemmeside, eller har du brug for hjælp til at drive trafik til din eksisterende hjemmeside?
Disse spørgsmål er væsentlige, da det ikke er alle webbureauer, der både kan hjælpe dig med online markedsføring, teknisk support og udarbejdelse af en hjemmeside. Nogle webbureauer tilbyder det hele, mens andre har specialiseret sig indenfor specifikke områder, og derfor bør du starte med at overveje dit specifikke behov.
Det kan eksempelvis være, at du udelukkende har brug for at få designet og udviklet en professionel WordPress-hjemmeside, men selv vil stå for at markedsføre den. Hvis du derimod både skal have hjælp til at udarbejde en professionel hjemmeside og online markedsføring, så kan det være en fordel at vælge et full-service bureau.
Lav en liste over potentielle webbureauer
Når du har afklaret dit behov, kan du gå i gang med at undersøge markedet og indsamle information om de forskellige bureauer. Du kan starte med at kigge på deres hjemmeside og undersøge, hvilke ydelser de tilbyder, og om de har erfaring med at løse netop det problem, som du står overfor.
Det kan også være en god idé at kigge efter referencer eller cases, som viser, hvad de tidligere har lavet. Det er altid en god indikator for, om bureauet har kompetencerne og ekspertisen til at løse dine udfordringer. Du kan også undersøge, om bureauet har arbejdet med virksomheder i din branche eller med lignende projekter som dit.
En anden måde at finde potentielle webbureauer på er ved at spørge i dit netværk. Måske kender en kollega eller en samarbejdspartner et bureau, som de kan anbefale. Det er også en god idé at tage kontakt til andre virksomheder, som har haft lignende behov som dig, og høre, hvilket bureau de har brugt, og om de var tilfredse med resultatet.
Indhent priser hos flere forskellige webbureauer
En anden vigtig faktor, som du bør have med i dine overvejelser, er prisen. Det er vigtigt at have en idé om, hvad du er villig til at betale for de ydelser, som webbureauet tilbyder. Samtidig er det også vigtigt at være opmærksom på, at den billigste løsning ikke nødvendigvis er den bedste.
Det kan være en god idé at vælge et bureau, som har erfaring med at løse netop det problem, som du står overfor, selvom det måske koster lidt ekstra. Det betyder dog heller ikke, at du skal vælge den dyreste løsning. Markedet kan være svært at navigere i, men når du indhenter priser fra flere forskellige bureauer, kan du sammenligne.
Dermed får du en bedre idé om, hvad der er en fair pris for de ydelser, du ønsker, og du kan vælge det bureau, som tilbyder den bedste værdi for pengene. Når du har priserne, kan du kigge på deres specifikke referencer, så du får mulighed for at vurdere, hvor du får mest værdi for de penge, som du skal bruge på projektet.
Det er også vigtigt at afklare, hvad der er inkluderet i prisen. Nogle bureauer tilbyder eksempelvis faste prispakker, hvor alt er inkluderet, mens andre tager betaling for ekstra ydelser som teknisk support eller hosting. Det er vigtigt at have afklaret disse spørgsmål, så du undgår uventede udgifter senere i projektet.
Vælg et bureau med god kundeservice
Du bør også overveje kommunikationen med webbureauet. Det er vigtigt, at du føler dig tryg ved at kommunikere med bureauet, og at du har en klar forventning om, hvordan kommunikationen vil foregå. Det kan være en god idé at aftale faste mødetider eller at få en fast kontaktperson, som du kan kommunikere med.
Herudover er kundeservicen også noget, du bør være opmærksom på.. Det er vigtigt at vælge et bureau, som er lydhøre over for dine behov og ønsker, og som er villige til at give afsætte de ressourcer, der kræver, at komme i mål med et professionelt resultat, og som samtidig tilbyder support efterfølgende.
En god kundeservice betyder nemlig også, at bureauet er villige til at give dig den nødvendige support og teknisk assistance, når du har brug for det. Det kan eksempelvis være, hvis der opstår tekniske problemer med din hjemmeside eller i forbindelse med din online markedsføring, så du kan få hurtig hjælp.
Du behøver ikke at vælge et lokale bureau
Der kan være fordele ved at vælge et lokale bureau, da det giver dig mulighed for at besøge bureauet, når du har behov for det. Sandheden er dog, at det ikke altid er nødvendigt at vælge et bureau fra Aalborg, bare fordi det er her, din virksomhed er beliggende. Det meste foregår alligevel over telefon eller via videokald.
Du kan derfor sagtens vælge et bureau, som ligger i den anden del af landet. Faktisk kan der være fordele ved at vælge et bureau, som ligger længere væk. Det kan give dig adgang til et større og mere specialiseret udvalg af webbureauer, som måske har den nødvendige ekspertise til at løse netop din udfordring.
Du kan også have mulighed for at finde et bureau, som har erfaring med at arbejde med virksomheder i din branche eller med lignende projekter som dit. En anden fordel ved at vælge et bureau, som ikke er lokalt, er, at det kan være mere omkostningseffektivt, da der er et større udvalg, og dermed kan du vælge dem, der har den bedste pris.