Fodboldspilleren har udvidet produktserien og satser på at indtage det internationale marked

AALBORG: For halvandet år siden fik Jakob Hjorth en idé i badet, og den har vist sig at være særdeles god. Han ville tage den velkendte leg, Margretheskålen, og forvandle det til et brætspil.

- Jeg ville gerne skabe noget på egen hånd, og jeg har altid være sådan, at hvis jeg går ind i noget, så går jeg ind i det 100 procent, siger Jakob Hjorth.

Det blev til brætspillet Mixing Box. Idémageren var sådan set ikke i tvivl om, at idéen var god, men han blev alligevel skuffet på dagen for lanceringen af sit produkt.

- Jeg synes selv, at spillet var mega fedt, så jeg forventede, at 100 mennesker ville stå i kø for at få fingre i det. Det var dog ikke ligefrem det syn, jeg blev mødt af, siger Jakob Hjorth.

Aalborgenseren kunne alligevel glæde sig over at have solgt 40 eksemplarer, da dagen var omme, og derfra tog det for alvor fart.

Sælges fra mund til mund

Iværksætteren kunne nemlig glæde sig over, at markedet for brætspil tit har sit eget liv.

- Det er typisk en type af produkt, der ofte bliver spredt fra mund til mund, siger Jakob Hjorth.

Det oplevede han blandt andet i spillets første leveår, hvor Aalborg Spilforsyning blev overrasket af efterspørgslen og kunne meddele idémageren, at Mixing Box var forretningens bedst solgte spil i vinterperioden.

- Det gode ved spillet er, at det ikke tager mere end fem minutter at forstå reglerne og komme i gang. På den måde er det også lettere at dele spillet og oplevelsen med andre.

Det danske marked har taget godt imod Jakobs spil, og derfor er han allerede nu begyndt at se ud over landets grænser.

Han har derfor udviklet en engelsksproget pendant til den danske udgave, og i løbet af de næste to år satser han på, at hans produkt vil være at finde på de engelske og amerikanske hylder.

- Nogle gange tager tingene lidt længere tid, end man regner med, før alting falder på plads og flasker sig, siger Jakob Hjorth.

Målet blev ikke indfriet, men

Jakob Hjorth havde, ambitiøs som han er, sat sig selv for, at han ville sælge 4.000 eksemplarer af den danske udgave inden udgangen af 2021.

Derfor var han selvsagt skuffet, da salget endte på 3.500 styk. Det får dog ikke Mixing Box-opfinderen til at lægge sig ned. Tværtimod.

- Eftersom jeg ikke nåede mit mål, siger det sig selv, at jeg har noget at revanchere i år, siger Jakob Hjorth.

Det har han blandt andet gjort ved at videreudvikle konceptet, så sortimentet nu både består af Mixing Box- og Mixing Box Deluxe-udgaven.

Og udover at videreudvikle spillet, så har iværksætteren også kredset for detaljerne.

- Der er blevet udviklet et hologram på forsiden af Deluxe-udgaven, som skifter mellem mange forskellige ikoner såsom Eiffeltårnet og frihedsgudinden, alt efter hvilken vinkel, man anskuer produktet fra, fortæller Jakob Hjorth.

Hologrammet skal fungere som blikfang, når kunderne bevæger sig rundt hos brætspilsforhandlerne.

- Undersøgelser viser, at hvis man hører noget 10 gange, så begynder det at sidde fast. Derfor er Mixing Box nævnt 10 gange i sangen. Hvis folk så falder over det i butikken, så bliver man lettere draget mod det.

Frederik Marcus Overgaard
Mens englænderne og amerikanerne må vente, kan danskerne allerede nu få Mixing Box i de fysiske og internetbaserede butikker. Foto: Frederik Overgaard
Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Annonceret indhold
Henter...