Limfjordsbanen er meget mod sin vilje blevet tvunget til at aflyse sæsonpremieren

AALBORG: Den akutte brandfare i naturen har sat en effektiv stopper for al kørsel med Limfjordsbanens damptog.

Bestyrelsen i Limfjordsbanen havde ellers satset på at køre den første tur med damplokomotivet i over to år tirsdag den 10. juli, men sæsonpremieren er nu udskudt på ubestemt tid.

Skuffelsen over ikke at komme ud og køre på skinnerne igen er naturligvis til at føle på hos banens medlemmer.

Damplokomotivet har nemlig på grund af en manglende og godkendt driftstilladelse ikke været ude at køre siden den 15. juni 2016.

Man har således haft en meget irriterende og særdeles ufrivillig pause på over to år.

Skuffer rigtig mange

Endvidere er man i klubben helt på det rene med, at man skuffer utrolig mange mennesker, som ellers havde sat næsen op efter en tur på skinnerne med det nostalgiske og ikoniske damplokomotiv.

Aflysningen af sæsonpremieren skyldes dels det helt generelle afbrændingsforbud, som gælder for hele Danmark, dels et afbrændingsforbud udstedt af Banedanmark.

Man kan lidt populært sige, at bommen er gået ned for veterantoget.

Morten H. Larsen, Aalborg, er sekretær i bestyrelsen for Limfjordsbanen, og han siger til aalborg:nu, at det er med stor beklagelse, at man er nødt til at aflyse al kørsel indtil videre.

Sådan er situationen lige nu, og vi kan kun håbe på, at vi snart får et omskift i vejret.

- Jeg kunne såmænd godt forestille mig, at der er mange herhjemme, der på nuværende tidspunkt ønsker sig en god regnbyge eller to, og vi er med på holdet, siger sekretæren.

Frem med dieseltoget

Han peger på, at der under kørsel med damplokomotivet kan komme små gnister og gløder ud igennem togets skorsten, og de kan i værste fald starte en markbrand eller lignende.

Morten H. Larsen:

- Vi er i denne her situation nødt til at tænke konstruktivt og fremadrettet, og det betyder, at vi nu vil gå i gang med at renovere og reparere vores diesellokomotiv, som vi godt må køre med.

- Vi har også et dieseltogsæt - et Y tog - som også på sigt kan gøres køreklart, men det er en langvarig proces, som måske vil strække sig over ét til halvandet år, anfører han.

- Vi skal nok komme ud at køre på ét eller andet tidspunkt, men det gode spørgsmål er bare hvornår, siger Morten H. Larsen afslutningsvis.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...