Bente Niss har lavet en webshop med lækkert tøj i størrelse 38-54, men det er ikke alle, der vil lade hende forhandle deres tøj

FARSTRUP: 34-årige Bente Niss har altid været meget fascineret af mode. Hun har fulgt med i fashionweeks og har haft lyst til at skabe sin egen stil. Men med en tøjstørrelse, der svinger mellem 42 og 46 er det ikke alle butikker, der forhandler tøj, hun kan passe.

- Selvom man er lidt større end gennemsnittet, så vil man jo stadig gerne se godt ud og måske se ud på en måde, man har set i en specifik butik, man er gået forbi.

Men selvom vi skriver 2022 og kropsaktivisme har været oppe i samfundsdebatten i flere år, så er det stadig ikke alle brands, der mener, at deres tøj skal være for alle.

Derfor har Bente Niss lavet en webshop, hvor hun forhandler tøj i mange flere størrelser, end de fleste butikker på gågaden gør. Men vejen ind i modebranchen har været præget af både medvind og modvind.

- Det har gjort mig ked af det, når nogen ikke synes, det passer ind i deres brand at lave tøj, jeg kan passe. Det gør ondt at få smækket døren i hovedet, inden man overhovedet er gået i gang. Men så prøver jeg at forvandle det til en styrke og sige, at de skal i hvert fald ikke bestemme, hvad jeg skal gå i, og så bruger jeg det som brændstof, forklarer hun.

Byggede garagen om

Hun har nok altid haft det selvstændige iværksættergen. Med to forældre, der begge var deres egen chef, har tanken i hvert fald aldrig været fremmed - at hun også skulle være det selv, og helt fra start har hun og hendes mand aftalt, at der skal være plads i ægteskabet til at udleve drømme - også når det tager mange timer. Og det gør det lige for tiden.

- Jeg har lavet min virksomhed med udgangspunkt i min egen skuffelse over mange nye kollektioner, hvor der kun er én størrelse XXL i stedet for et større spænd af tøj til plus-size kvinder, forklarer hun.

- Det er frustrerende, at bare fordi man bruger størrelse 46, så kan man ikke gå i det samme tøj som alle andre.

Sarah Thun
Hjemme i garagen har Bente Niss nu showroom, som hun gerne åbner efter aftale. Privatfoto.

I 2020 var hun på barsel med sit barn nummer to, og der ramlede skuffelsen over udvalget af tøj sammen med iværksættergenet, og så blev LevelRoom en realitet. Garagen blev bygget om til showroom, CVR-nummeret blev oprettet, og Bente Niss begyndte at kontakte forhandlere.

Afslag har gjort ondt

Men en del af forhandlerne sagde som bekendt nej tak. Og faktisk har Bente Niss været rigtig ked af nogle af afslagene, fordi det har føltes personligt, når et brand ikke ønsker at markedsføre sig til kvinder i hendes størrelse.

- Jeg tror, der er mange butikker, der ikke tør gå helhjertet ind i det her med at have store størrelser, fordi der kan være rigtig meget skam forbundet med at bruge en stor størrelse tøj, forklarer hun.

Og så oplever hun, at konceptet med tøj helt fra størrelse 38 og op til 54 møder skepsis i branchen. Men hun køber ikke præmissen om, at man enten skal have plus-size eller "normale" størrelser. Det hele er tøj og mode til kvinder, så hvorfor ikke rumme det hele?

- Jeg synes, det er vigtigt, at man kan mixe og matche de forskellige størrelser, og at man kan handle her uanset, om man har lidt ekstra om hofterne eller ej, forklarer hun.

Hun er kræsen med, hvilke mærker hun indkøber til sine kunder, og så lytter hun til dem og åbner gerne op i sit showroom efter aftale. Hun har desuden valgt at have gratis retur, fordi hun synes, det ofte er nogle svære størrelser at regne ud.

- Jeg har selv prøvet at bestille noget på nettet i en størrelse, man allerede synes er lidt stor, og når det så kommer frem, så kan man nærmest ikke få armen igennem ærmet, og så bliver det lidt skamfuldt at skulle returnere og bestille en størrelse større, forklarer hun.

Derfor har hun også valgt at tage brystmål på alle overdele, så man kan bestille ud fra målene og slippe for at returnere.

Hun har indrettet webshoppen sådan, at man søger på størrelse frem for kategorier, og så håber hun, at man på den måde kan undgå at folk forelsker sig i tøj, der ikke findes i deres størrelse, sådan som hun selv ofte har oplevet det.

Opgør med modebranchen

Men det er ikke nemt at være spydspids i et opgør, hvor man også selv har noget på spil.

- Det er helt vildt svært at være skarp på, hvad det er for nogle kunder, jeg gerne vil have. På den måde kan man sige, at det her nok er lidt et opgør med, hvor firkantede tingene er i modebranchen, forklarer hun.

- På nogle punkter er det hårdt. Jeg synes jo, det er pissesejt, at jeg gør det, men nogle dage ved jeg ikke, hvordan jeg er kommet igennem, siger hun.

Webshoppen startede hun op i august, men det har været svært under coronanedlukningen. Mange havde måske ikke det samme behov for nyt tøj, når de alligevel ikke skulle nogen steder hen. Men siden jul er lykken vendt, og det hele er begyndt at løbe rundt.

- Jeg drømmer om at kunne ansætte nogen til at hjælpe mig engang, så jeg ikke selv både skal stå for indkøb, regnskaber, marketing, sociale medier, pakning og salg af varerne, fortæller hun.

Hun føler sig af og til som en blæksprutte med alt for få timer i døgnet. Hun har stadig sin 20-timers stilling ved siden af og to børn, der også skal have tid med deres mor. Derfor er det vigtigt for hende, at butikken forbliver en webshop og showroom - det skal ikke være en butik med nogle faste åbningstider, for det bliver alt for ufleksibelt.

- Jeg elsker at være selvstændig og at kunne strukturere min hverdag selv, og lige nu er jeg klar på at lave det her resten af mit liv.

LÆS MERE: Mor og datter syer broderede duge om til modetøj, du kan have for evigt

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Annonceret indhold
Henter...