Drop tilbudstyranniet og støt et godt formål, sådan lyder udmeldingen fra ejeren af BuyNature i Friis.

AALBORG: Black Friday er en af verdens absolut største tilbudsdage, og de fleste butikker følger efterhånden bølgen og sætter priserne ned på alverdens varer og tjener en god pose penge. Det koncept hylder de dog ikke hos forretningen, BuyNature i Friis. De går nemlig stik modsat og sætterne priserne op på alt i butikken og donerer overskuddet til et godt formål.

Vælger en anden sti

Den store amerikanske shopping-dag, Black Friday, står for døren, og de fleste postkasser har længe lidt under den ekstra vægt, de mange reklamer med tilbud medfører. Butikkerne kæmper for at lave de bedste tilbud, og ofte ender kunderne med at komme derfra med en masse ekstra, som de måske kunne have undværet. Det er problem, mener stifteren af BuyNature i Friis, Amin Barrada. At han ikke er begejstret for Black Friday kommer til udtryk i hans modsvar Green Friday.

- Vi sætter priserne op med ti procent på alt i butikken, men vi donerer overskuddet og yderligere ti procent til et godt formål. I år har vi valgt at støtte op om Egholm Samråd, der arbejder for at gøre øen 100 procent økologisk og bæredygtig. Det synes vi er støttepengene værd, siger Amin Barrada.

Projektet på Egholm stemmer godt overnes med BuyNatures koncept, der bygger på, at produkterne skal være økologiske, bæredygtige og komme fra en naturlig kilde, for Amin Barrada mener, man skal forsøge at passe godt på kloden, så den også er tilgængelig for de næste generationer.

Fik nok af overforbrug

Ideen til Green Friday kom for nogle år siden. Dengang havde Amin Barrada en butik i Tivoli i København og efter en uge med Black Friday-reklamer, der væltede ind i hobetal, så begyndte han at tænke over et modsvar. Derfor tog han en rebelsk beslutning om at sætte priserne op på det hele og sige: "Kom igen i morgen, der er det billigere", og skulle nogen alligevel købe noget, sår går overskuddet til de hjemløse.

- Jeg vil gerne starte med at understrege, at vi ikke sidder på en piedestal og peger fingre af folk, der shopper. Vi er ikke selv hellige, og det er fint at tage ud og finde et godt tilbud på noget, man mangler. Det der er skidt ved Black Friday er, at det er blevet en form for forbrugshelligdag, hvor folk tager ud og køber alt muligt, som de har i forvejen bare fordi, det er billigt. Vi mennesker overforbruger jorden, og hvis vi skal sikre planeten for fremtidige generationer, så skal vi nøjes med det, vi har brug for og samtidig tænke på, hvordan varerne er produceret, fortæller han.

Ret overraskende viste det sig at være populært at sætte priserne op på Black Friday, og det blev startskuddet til Green Friday og et større samarbejde med GoGreen Danmark og Pia Rathsach, der arbejder for de samme mål som BuyNature, der siden hen er blevet en webshop og fysisk butik i Friis.

Bliver i Aalborg

Butikken endte i Aalborg, fordi Amin Barradas bedre halvdel fik lov at bestemme, hvor de skulle bo. Siden er han faldet godt til i byen:

- Vi har de seneste år støttet forskellige projekter. Men i mellemtiden er vi jo flyttet hertil, og jeg er blevet helt vild med byen og med de folk, der bor her. Det var også lidt tilfældigt at jeg stødte på Egholm Samråd og deres projekt, og jeg vidste med det samme, at jeg gerne vil støtte dem, så de er de næste, vi donerer overskuddet fra Green Friday til, siger han.

Andre virksomheder kan også melde sig ind i samarbejdet om Green Friday. De skal bare have en form for grøn profil, det kan være de er gode til at sortere affald eller andet, de behøver ikke være økologiske, og så skal de donere penge til velgørenhed. Sidste år var der omkring 25 virksomheder, der hoppede med på ideen, afslutter Amin Barrada.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...