Elbusser i Nordjylland Aalborg 07 august 2022
Livet her

Bybusser har været udfordret, nu er der en regning, der skal betales

Der er flere ting, der har presset busdriften

09. december 2022 kl. 07:14

De seneste år har ikke været gode ved Aalborgs bybusser, og det er der flere årsager til.

Ikke mindst ramte pandemien busserne som en hammer og lugede godt og grundigt ud i passagerindtægterne. Kombineret med mindre Covid-19 kompensation end forventet sammen med stigende operatørudgifter har det gjort, at busdriften har været udfordret også her i 2022. 

Men nu venter der endnu en udfordring, og den havner hos Aalborg Byråd. For de mange de mange bump på vejen har slidt på økonomien. Allerede i august stod det klart, at der ventede en ekstraregning for Aalborg Kommunes i forhold til busserne på ikke mindre end 24 mio. kr. for 2022. Men siden da er der gået yderligere ned ad bakke, således indikerede NT-økonomirapport 2 en yderligere negativ udvikling, så kommunen skulle op med 47 mio. kr. ekstra mod oprindelige de 24 mio. kr. Til gengæld viser den seneste NT-økonomirapport 3 fra december måned, at det nu ser lidt mildere ud, så ekstraregningen bliver på 39,5 mio. kr. for Aalborg Kommunes vedkommende.

- Det er rigtigt ærgerligt, men det hænger sammen med dels Covid-19 og brændstofpriser, og det er jo ting, som vi ikke rigtigt har haft indflydelse på. Desuden har der været udfordringer i forbindelse med det vejarbejde, der har været, som jo også har generet den kollektive trafik, siger klima- og miljørådmand Per Clausen (EL).

Det hører med, at der er beløb, der ikke er indeholdt i økonomirapporterne fra NT. Der er tale om en Covid-19 efterregulering fra 2021 på 8 mio. kr. samt en uudnyttet andel på 1,8 mio. kr. af den tildelte tillægsbevilling i 2022 til ekstraordinær aktivitet til at få folk tilbage i busserne.

Det betyder i alt 9,8 mio. kr., der kan modregnes det negative resultat, så kommunen netto skal betale en ekstraregning på 30 mio. kr. til NT.

Annonceret indhold

Nyeste