Det er dyrt at tjene penge under et år med pandemi og lockdown. Men det er lykkedes Carina at holde hjulene i gang

AALBORG: I en baggård på Vesterbro tæt på AKKC ligger et lille gult hus med ordene Glow Studio stående på de kæmpestore vinduer. Det er kosmetolog Carina Jakobsen og alt-mulig-kvinden Camilla Rind, der står bag skønhedsklinikken Glow Studio, og her har den ligget i sådan cirka et år.

Klinikken åbnede nemlig op for bookinger for et år siden - midt under coronaepidemien - og kan 1. juni fejre sin et års fødselsdag. Men det har ikke været let at åbne sin egen forretning midt i en pandemi, hvor ens erhverv kan lukke ned i morgen.

Det skete i december 2020, få dage før hele landet skulle gå på juleferie. Der skulle gå tre måneder, før Carina Jakobsen igen kunne invitere kunder ind i klinikken. Men nu går det bedre - og endda bedre end før nedlukningen i vinter.

- Jeg var nødt til at gøre det på min egen måde

I marts 2020 sagde Carina sit almindelige job som kosmetolog op. Der skulle andre boller på suppen, koste hvad det ville.

- Jeg trængte til at prøve noget nyt, og jeg var nødt til at gøre det på min egen måde, siger den erfarne kosmetolog.

- Jeg har en rimelig god idé om, hvad det er, mine kunder gerne vil have, og jeg har altid været stærk i at holde på mine kunder, fortæller Carina, der i dag har kunder, hun har haft lige siden hun var elev på kosmetologskolen for 12 år siden.

- Jeg syntes, det var flovt at stå og anbefale en creme til 1700 kr, når man også kan få en til 200 kr, der måske kan være lige så fin, fortæller Carina, der havde en klar vision om at hudpleje og ansigtsbehandlinger altså ikke behøver at være bekostelig affære.

Kalenderen fuldt booket 1,5 måned frem på 24 timer

På trods af en global pandemi fik Carina en flyvende start.

- Da jeg havde haft åbent for booking i 24 timer, var den første halvanden måned af min kalender næsten fuldt booket, siger Carina.

Og så gik det ellers stærkt. Jagten på et større lokale gik ind, og Carina fik lynhurtigt hevet veninden Camilla med om bord i virksomheden, som i dag står for alt lige fra markedsføring, sociale medier, pakke webshop-ordrer og tage imod kunder. Og de to veninder fandt hurtigt ud af, at Instagram er et stærkt markedsføringsværktøj.

- Inden jeg overhovedet var startet (åbnet webshoppen, red.), havde jeg solgt 172 Lavinde mascaraer og 100 chiliplastre, og det var de eneste produkter, jeg havde, siger Carina.

- Så det gik virkelig stærkt det hele. Lige indtil landet blev lukket ned for anden gang 23. december.

Instagram-følgerne blev redningen

- Den dag, vi fik at vide, at vi skulle lukke, tænkte jeg bare: fuck. Jeg har investeret alt, hvad jeg ejer og lidt til i det. Så det må ikke gå galt det her. Jeg går fuldstændig bankerot, hvis det er, fortæller Carina, der hurtigt fik lavet aftaler med leverandører, så webshoppen kunne køre rundt.

- Og så har vi givet den maks gas på Instagram. Vi har sendt live hver dag i nedlukningsperioden, fortæller Carina, og det er det, der har holdt hånden under Glow Studio.

Camilla og Carina er særligt kendte for det faste Instagram Live-koncept Maske Mandag, hvor de putter ansigtsmasker på, mens de interagerer med deres følgere og fortæller om, hvad der er sket i løbet af den seneste uge. Den første Maske Mandag Live fra Carinas badeværelse blev set af 17 seere, og nu ser flere hundrede med.

- Jeg tror, det er en kombination af, at vi gør det selv, at vi genopfinder os selv hele tiden, at vi er ægte, og at vi tager det hele med - også når vi falder - og så det, at quitting is not an option, fortæller Camilla.

- Ja. Det skal bare være ægte, nikker Carina.

- Jeg har altid været meget ærlig. Jeg har aldrig været sådan en poleret kosmetolog, der har snakket om vejret. Jeg har givet en utrolig stor del af min sjæl til alle mine kunder, fortæller Carina, og det har været med til at skabe et autentisk bånd mellem Carina og hendes kunder.

Noget tyder på, at det er de to kvinders ægthed og vilje til at bruge sig selv på deres Instagram-profil, for ikke nok med at de har vokset profilen til mere end 4000 følgere på et år, de har også formået at vokse kundeporteføljen i klinikken.

Nu er kunderne tilbage, men det har været dyrt

- Jeg har så hjernedødt travlt. Jeg har venteliste, og min kalender er åben 60 timer om ugen, og nu har jeg lovet mig selv, at det skal være slut. Jeg skal også have et liv ved siden af, fortæller Carina, der udover de 60 timer i klinikken også bruger mange timer ugentligt på at svare på beskeder på Instagram. Og det er svært at sige nej til kunderne.

- Fordi mange af de kunder, der kommer her også følger med på Instagram og føler, at de har et tilhørsforhold til os, og så er det svært at sige nej.

- Plus, vi skuffer vores venner, istemmer Camilla. - Vi vil gerne gøre alle glade.

- Jeg har lært, at der skal meget til at gøre mig stresset, siger Carina, der påpeger, at hun ikke bliver stresset af den store kontakt med kunderne. Og det store arbejdspres går ikke ud over privatlivet, fordi både Carina og Camilla har venner, der er gode til at komme forbi klinikken til frokost og til en sludder for en sladder.

Den lange nedlukning har dog været en bekostelig affære, for selvom kunderne i dag er tilbage i klinikken, så har det kostet penge at tjene penge.

- Den har kostet sindssygt mange penge, den her lockdown. Det har været vores markedsføringsstrategi at sørge for at holde hjulene i gang og sørge for at blive set. Og det har jo virket. Vi har fået meget omtale, og vi bliver set. Så det bliver bogført som markedsføringspenge.

- Vi udvider hele tiden, konstant lige siden vi åbnede for et år siden, fortæller Camilla, og uddyber at alle de penge, de har tjent, har de geninvesteret i varelageret. Og det betyder altså, at duoen kan holde 1 års fødselsdag for Glow Studio.

- Kommer Glow Studio til at holde 2 års fødselsdag?

- Ja! Og 20 års fødselsdag, afslutter Carina med et stort smil.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...