Vi har fået en snak med Kamilla Mez, der er en af Aalborgs ildsjæle. Mød hende her

AALBORG: Aalborg-kunstneren Kamilla Mez debuterede forleden på den censurerede udstilling Kunstnernes Påskeudstilling 2019 i Kunsthal Aarhus. Hun er også medstifter af og kurator på Art Room 1000fryd, der er genåbnet her i foråret - og så er hun ved at afslutte en bachelor i Art & Technology på AAU. 25-årige Kamilla Mez er født i Berlin, men flyttede til Danmark som barn, og de seneste fire år har hun haft adresse i Aalborg

Hvis jeg siger Aalborg, hvad får det så dig til at tænke på?

Hvis du bare siger Aalborg, tænker jeg på den nordjyske slang, jeg har taget til mig - Aalleren og Nordens Paris, for eksempel.

Desuden kommer jeg også til at tænke rigtigt meget på områderne omkring Havnefronten og Limfjorden i det hele taget, da jeg går forbi dem hver dag, når jeg går til og fra Create-bygningen.

Jeg tænker også helt klart på 1000fryd. Det var det første, jeg mødte, da jeg blaffede til Aalborg for første gang i 2013, og som stadigvæk betyder helt vildt meget for mig i mit liv heroppe i dag.

Hvilke steder betyder noget særligt for dig i Aalborg?

Igen, 1000fryd som helhed. Og efterhånden nærmere bestemt førstesalen i huset, hvor udstillingsplatformen Art Room 1000fryd udfolder sig sammen med et spændende miljø af mennesker.

Dengang min kæreste, Nikolaj Legaard, som i dag arbejder på Huset i Hasserisgade, og jeg lærte hinanden at kende i 2013, introducerede han 1000fryd, queerfeminisme og veganisme til mig. I det hele taget har jeg lært rigtigt meget om organisering af kultur af og med ham, og det var alt sammen i Fryds rammer.

Du kom oprindelig hertil for at læse - hvad var det ved byen, der fik dig til at blive?

Altså, jeg studerer her jo stadigvæk. Jeg bliver færdig med bacheloren til sommer, og så ved jeg ikke rigtig, hvad der skal ske efterfølgende.

Jeg kan huske, jeg oprindeligt tænkte, at Nikolaj og jeg bare skulle afsted til Sjælland igen, når jeg blev færdig, men jeg kan godt mærke, at jeg er begyndt at holde rigtig meget af at bo i Nordjylland.

Da jeg i 2015 flyttede herop, kom jeg jo heller ikke udelukkende for at læse, men fordi jeg også så vildt meget potentiale i byen i forhold til karriere. Aalborg havde (og har) noget spændende at byde på i forhold til København. Igennem min kærestes involvering i kulturlivet, kunne jeg virkeligt se, hvordan institutionerne (specielt spillestederne) arbejdede sammen, og det var en kæmpe inspiration, da det ikke rigtigt var noget, jeg så på samme måde på Sjælland.

Hvordan er det at være kunstner i Aalborg?

Spændende, men benhårdt arbejde.

Der er et stort spændingsfelt imellem de forskellige virker, men man kan dermed mangle reel dybde i bestemte interesseområder.

Jeg synes, der er meget fokus på street- og graffitikunst, og det kommer nok af Aalborgs kulturelle udvikling over de seneste 10-15 år, og derfor hæfter man sig ved de æstetikker, man (allerede) kender.

Jeg tror, Aalborg er klar til at begynde også at interessere sig for den mere konceptuelle og eksperimenterende samtidskunst.

Hvilke kår synes du, at kunsten har i Aalborg?

I modsætning til København, så er der helt vildt meget samarbejde og kommunikation mellem folk.

Der er faktisk rigtig gode rammer for at skabe nogle ting, men man skal lægge sig i selen, hvis der er noget bestemt, man synes, byen mangler. Det kan nogle gange være hårdt, at der er så meget arbejde omkring kunsten, inden man faktisk kan overskue at fordybe sig i det, man gerne vil præsentere. Men det er til gengæld også vildt spændende og en nødvendig læring i forhold til at forstå og arbejde med diverse kulturpuljer og organiseringer.

I Aalborg eksisterer der ikke noget kunstakademi, og jeg tror også, det er derfor, at der ikke rigtig er nogen upcoming udstillingsplatforme, som netop skaber fokus på at skabe rum for den unge, seriøse og eksperimenterende samtidskunst, som måske ikke har bevæget sig på de større scener endnu.

Siden Art Room 1000fryds åbning, er udstillingsplatformen BIG SHARK startet på Kayerødsgade 10 i 2018, og jeg ser det som en manifestering af nødvendigheden for sådanne steder.

Turbinegalleriet udenfor Kunsthal Nord skaber også mindre udstillinger, og den nye nomadiske kunst- og vidensplatform er også ved at finde dens vej ind i de forskellige kulturer i Aalborg.

Hvad synes du, at Art Room 1000fryd kan bidrage med i forhold til f.eks. etablerede gallerier?

Jamen gallerierne har et mere kommercielt fokus, end vi har.

Det handler ikke om at få solgt nogle værker, der kan hænge i stuen derhjemme. Generelt set, så er kulturen for kunsten i Aalborg overhovedet ikke ensidig.

De forskellige institutioner - gallerierne, Kunsthal Nord og Kunsten - har alle forskellige interesser og arbejder på vidt forskellige måder. Men når det er sagt, så var (og er) det svært at finde rum for den slags kunst, der hverken er kommerciel eller fyldt med prestige, men stadigvæk udfordrende, talentfuldt og interessant. Hvor upcoming kunstnere og studerende fra forskellige kunstskoler bliver tilbudt et rum, de kan realisere deres projekter i, som vi alle sammen kan lære noget af.

Art Room 1000fryd er skabt i ånden af DIY (do it yourself) og DIT (do it together) kultur, som er forbundet med fællesskabet på 1000fryd. Den hvide maling og de hvide gardiner blev doneret af adskillige mennesker, og rummet blev transformeret ved hjælp af frivillige hænder. I dag er de fysiske rammer i rummet stadigvæk et igangværende projekt - og det er alt sammen små, men faste, skridt.

Hvilke personer i Aalborg betyder noget særligt for dig?

Nu hvor min kæreste allerede er nævnt, vil jeg også lægge vægt på teamet bag Art Room 1000fryd og miljøet omkring den som helhed.

Det er folk, der alle arbejder benhårdt på at skabe og udvikle et spændende kunstprogram sammen. Der er vidt forskellige personligheder involveret, men de brænder alle for at skabe rum for kunsten i Aalborg - også udenfor Art Rooms rammer i form af andre projekter.

Jeg vil også gerne nævne Paula Kaniewska, som er uddannet billedkunstner og arbejder på Nordjyllands Kunstnerværksted, og som i år også debuterede på KP19.

Den anden dag rejste vi sammen ned til Aarhus for at aflevere vores værker til påskeudstillingen. Jeg er glad for at kunne dele denne oplevelse med en anden dygtig Aalborg-kunstner.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...