Limfjordsbanen venter nu på at få en driftstilladelse af Trafikstyrelsen

AALBORG: Det kører absolut ikke på skinner for Limfjordsbanen i Aalborg lige for tiden.

Det hæderkronede veterantog, som i mange herrens år har glædet både store og små, holder særdeles ufrivilligt helt stille på banegårdsarealet i Aalborg.

Og ingen tør i dag spå om, hvornår der igen kommer damp på kedlerne.

Så publikum og kommende passagerer må desværre affinde sig med, at det ikke står skrevet i hverken sol, måne eller stjerner, hvornår hjulene atter kommer til at rulle på skinnerne.

Formanden for bestyrelsen i Limfjordsbanen, Glenn F. Olsen, Råsted ved Randers, siger til aalborg:nu, at man er i en positiv dialog med Trafikstyrelsen om at få den nødvendige driftstilladelse.

- Og først når vi sidder med en godkendt driftstilladelse i hænderne, så er vi igen klar til at rulle ud fra remisen.

En rigtig træls situation

Ifølge formanden har damplokomotivet nu holdt parkeret i ca. halvandet år, og det er en rigtig træls situation - for nu at sige det på godt nordjysk.

Glenn F. Olsen:

- Formalia skal selvfølgelig være i orden, og vi må gribe i egen barm og erkende, at vores evne til dokumentation ikke har været fyldestgørende i forhold til de stillede krav.

- Uden at gå ind i tekniske spidsfindigheder så kan jeg sige så meget, at vi selv skal formulere sikkerhedsstyringen, og at den skal godkendes af Trafikstyrelsen.

I den forbindelse skal det nævnes, at Limfjordsbanen fik inddraget sin driftstilladelse den 15. juni 2016.

Bestyrelsesformanden oplyser, at han regner med at høre fra Trafikstyrelsen om en uges tid.

- Belært af erfaringer så vil jeg simpelthen ikke sætte dato på, hvornår vi igen er på skinner.

- Jeg har dog et lønligt håb om en eksakt dato, men den holder jeg for mig selv, understreger Glenn F. Olsen.

Pengekassen lider

Limfjordsbanens økonomi har i sagens natur også lidt under, at der ikke kommer penge i kassen fra billetsalg.

- Vi har et årligt driftsbudget på ca. en kvart million kroner, og vores primære indtægtskilde er salg af billetter.

- Så det haster naturligvis også med at få driftstilladelsen i hus, så vi atter kan få nogle indtægter til veterantoget, tilføjer formanden.

Limfjordsbanen råder i dag over ét driftsklar damplokomotiv og fem vogne.

Desuden arbejder man i øjeblikket med at få klargjort yderligere ét damplokomotiv foruden en enkelt vogn.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...