Lasse Rich Henningsen er direktør for Musikkens Hus, og så er han en ildsjæl, der gør en ekstra indsats for kulturen. Ikke mindst her i Aalborg

AALBORG: 41-årige Lasse Rich Henningsen er uddannet erhvervsjurist ved Aalborg Universitet og har i 20 år arbejdet i underholdningsbranchen. Han har siden 2012 været direktør for Musikkens Hus, og i 2017 blev han desuden valgt som formand for Nordisk Konserthusråd. Her arbejder han blandt andet for at gøre båndene mellem de nordiske musikhuse endnu stærkere og få et samlet Norden på kulturområdet. Nu er også han blevet nomineret til Danmarks mest prestigefyldte lederpris, der bliver uddelt 21. november.

Camilla Gammelgaard og Laura Guldhammer
Den nordjyske direktør er desuden formand for Nordisk Konserthusråd.

Hvis jeg siger Aalborg, hvad får det så dig til at tænke på?

Mod, måske vi er modets hovedstad?

Vi drømmer, og målsætninger er drømme med deadlines. Det er en modig by, en by der tør springe ud i store projekter, men som endnu vigtigere indeholder modige aalborgensere, der står ved, hvem de er og er sig selv.

Det kræver mod at være Klods-Hans. Og det er en styrke at være Klods-Hans. Aalborgensere spiller ikke en rolle. De er dem, de nu engang er. Se bare hvor mange der flytter retur til Aalborg og har beholdt deres umiskendelige dialekt, fordi de aldrig tillærte en anden. Dét er da topcharmerende.

Jeg tænker også på ordet udvikling. Byen har gennemgået en helt vild udvikling de seneste 20 år og har bevæget sig fra industriby til videnstung industri- og kulturby. Se bare på universitet, kulturlivet, lufthavnen, havnen og havnefronten.

Det skyldes måske også vores evne til sammenhold. En egenskab der måske er selvforstærkende i en lille storby som Aalborg. Der er kort fra tanke til handling. Det er en by, der tør handle, stå sammen og løfte, når det er det, der skal til.

Og ja, så er vi jo blandt de lykkeligste mennesker i hele verden. Vi er erklærede lykkelige, hvilket formentlig skyldes et utal af faktorer. Måske det er naturen, Limfjorden og Vesterhavets fortjeneste. Måske det skyldes en iboende taknemmelighed. Vi har det godt i Danmark, men måske den ekstraordinære aalborgensiske lykke handler om, at vi i Aalborg evner at være ekstraordinært taknemmelige.

Camilla Gammelgaard og Laura Guldhammer
Lasse Rich Henningsen er sammen med fem andre nomineret til Årets Leder 2018.

Hvilke steder betyder noget særligt for dig i byen?

Det gør de kulturinstitutioner, der har international kaliber.

Så det gælder særligt Utzon Center, Kunsten og Spritten, som betyder meget for mig. Det er så herligt ambitiøse projekter, som netop beviser modet i byen.

Jeg er også tosset med Aalborg Teater. Og så er jeg ofte med familien i skønne Aalborg Zoo. Igennem tiden har jeg også været rigtig meget omkring Vestre Bådehavn, hvor Springeren tilmed befinder sig. Min kone Kristinas og mit første fælles hjem var Schleppegrellsgade 61, 3. th., så der blev netop dette område vores daglige hood.

Og så er der Østre Anlæg, hvor vi holdte vores bryllupsreception 30. maj 1998, og hvor kommunen havde gjort det så fint, og vejret var sublimt.

Camilla Gammelgaard og Laura Guldhammer
Foto: Laura Guldhammer

Hvad har Aalborg betydet for din karriere?

Alt. Forstået på den måde, at alt har haft sit udspring i byen.

Det startede for 20 år siden. 1998 var et stærkt år. Jeg blev gift, begyndte på erhvervsjurastudiet på AAU og startede professionelt i musikbranchen. Jeg har hver dag siden haft mit primære arbejdssted i Aalborg, og de til tider alt for mange udlandsrejser og arbejdsdage i København har gennem årene gjort fornemmelsen af landingen i Aalborg endnu mere hjemlig.

Adresserne Badehusvej 1, Adelgade 2 og 9 samt Fuglevænget 9, vil jeg altid huske for det gode. Det samme med de stærke, fagligt kompetente og altid nærværende professorer og lektorer på AAU.

Hvordan er du nået dertil, hvor du er i dag?

Jeg besluttede mig tidligt for at afdække, hvad jeg kunne finde ud af, og hvad jeg ikke kunne finde ud af. Kompetenceafdækning må være det fine ord. Jeg var god i skolen men i sandhed en ringe idrætsudøver. Jeg var eksempelvis elendig til at svømme. Så jeg konkluderede, at det at blive elitesvømmer nok var en skidt idé. Man kan jo ikke få en væddeløbshest ud af en gris. Man kan maksimalt få en hurtig gris.

Når man er kommet så langt, så handler det om at definere, hvad der giver én energi. Bare fordi man er talentfuld indenfor noget, er det jo ikke ensbetydende med, det giver energi. Når mange mennesker bruger så meget tid på at arbejde, som tilfældet er, er det da meningsløst, hvis det ikke giver energi, eller mening i det mindste.

Og så skal jeg garantere, at jeg har knoklet for at være, hvor jeg er i dag. Talent er fint nok, men det kan jo aldrig stå alene. En hård og målrettet indsats er langt vigtigere. Det kræver 10 års hårdt arbejde at blive en succes over natten. Det handler om at arbejde. Man kommer ikke sovende til det. I perioder af mit liv har jeg knoklet nat og dag. Når chancen så byder sig, har jeg altid gjort mit bedste.

Camilla Gammelgaard og Laura Guldhammer
Foto: Laura Guldhammer

Hvordan oplever du Aalborg som kulturby?

Vi kommet rigtig langt og har et blomstrende kulturliv med stærke perspektiver. Aalborgenserne efterspørger kultur som aldrig før. Hvordan end det så defineres. Den gamle antagelse om, at kvalitet og folkelighed har et indbygget modsætningsforhold, tror jeg ikke på. Heller ikke i Aalborg. Vi vil have kvalitet, og den kan sagtens være folkelig. Jeg tror, det er en væsentlig årsag til, at Musikkens Hus er lykkedes med et 11 gange højere aktivitetsniveau end forventet.

Men vi mangler en mere ambitiøs kulturpolitik, hvor tilskud følger indfriede ambitioner. I Musikkens Hus er vi hamrende ambitiøse, og det er der bestemt også andre institutioner, der er, men det skyldes meget vores egen beslutning om det. Det er ikke pålagt udefra.

Det ville være sundt for kulturinstitutionerne i bred forstand, hvis der stilledes endnu større krav per støttekrone. Herunder relativt definerede krav om egenindtjening. Jo mere fundraising der sikres, desto mere tilskud burde følge med. Det ville være et incitament for os alle.

Musikkens Hus fundraising er i dag 10 gange højere end forventet før åbning. Alt imens vores tilskud er faldet. Man bør i min optik altid understøtte det, der er skabende, nyskabende, modigt, ambitiøst og uforudsigeligt. Og det som har programmæssige forpligtelser, der vitterlig kræver understøttelse. Fremfor det, der for længst burde hvile i sig selv.

Hvilke personer betyder noget særligt for dig i byen i dit privat- og arbejdsliv?

De personer som har troet på Musikkens Hus og vores projekt hele vejen, og som har troet på de drømme og ambitioner, jeg havde fra start, og ikke mindst måden jeg ønskede at gennemføre det på. Men som samtidig har stillet berettigede kritiske spørgsmål undervejs, der har skærpet projektet.

Alle de der har stået klar til sparring, hver gang jeg spurgte til råds. Derudover sætter jeg ordentlighed over alt andet. Så de mennesker, der opfører sig ordentligt og bringer et smil og næstekærlighed med sig, dem holder jeg mig til.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...