
Amerikanere er vilde med Aalborg - nu skal vi lokke dem til at flyve herover
Den nordjyske hovedstad får masser af ros i det amerikanske Forbes Magazine efter etablering af flyrute mellem Aalborg og New York - nu skal de gerne kommer herover som turister.
AALBORG: Forbes Magazine har netop bragt en rosende omtale af Aalborg med udgangspunkt i den nye rute mellem Newark Airport og Aalborg Lufthavn. Aalborgs borgmester, erhvervsfolk og mange andre glæder sig på de sociale medier over de positive ord om byen.
Artiklen har bl.a. fokus på de charmerende gader i den gamle bydel, kultur, arkitektur og street-art, Zoo, restauranter og natteliv, musikhus, slot og Utzon-center. Og ikke mindst vikingerne og deres sejlads på Limfjorden - et historisk element, som traditionelt fascinerer mange amerikanere.

By i lommeformat
Når Forbes Magazine beskriver Aalborg som en by i "Pocket-size", er det netop dér, styrken ligger, vurderer direktør i turismesamarbejdet Destination Nord, Tonny Skovsted Thorup.
- Det er en kæmpe fordel, at Aalborg er en "20 minute town", hvor besøgende kan opleve en masse forskelligt, bare ved bevæge sig omkring til fods.
- Jeg tror, at de vil bliver overraskede over tilgængeligheden og at de her kan opleve havnen, byen, historien, slottet og kulturen indenfor ganske få kilometer.
- De vil opleve en lethed, en ro, når de færdes i byen, som er helt i tråd med deres opfattelse af den afslappede og hyggelige danske levevis, vurderer Tonny Skovsted Thorup.

Men der skal helt klart flere aktiviteter og tilbud til i sommermånederne, understreger Thorup. Han har tidligere udtalt, at det er uheldigt for turismen, at mange aktiviteter i Aalborg er lukket ned i højsæsonen.
Han forventer, at både caféer, spisesteder og kulturelle institutioner kan se fordelen i at bidrage til en ny og skarpere profil, som også vil gavne hele det øvrige turistklientel.
- Vi arbejder på at få alle byens aktører til spille ind, Aalborg City, de kulturelle institutioner og det øvrige byliv, f.eks. med mulighed for mere udendørs servering til at skabe liv og hygge.
Han understreger, at det ikke handler om at skabe Disneyland-stemning, men at der er behov for flere musikalske og kunstneriske oplevelser.
Som et vellykket eksempel nævner han Kunstens sommer-lounge, med udendørs arrangementer i skulpturparken, levende musik, art-talks, kaffe og kølig hvidvin.
Fra 27. april flyver SAS mellem Aalborg Lufthavn og New York tre gange om ugen.