Klummeskribent Gittemarie Johansen har det ambivalent med nye grønne tiltag

KLUMME: Der er noget, jeg har tænkt over, og det er altså med al mulig form for ambivalens, at jeg bringer det i spil.

Flere og flere store virksomheder, mærker og producenter tilføjer grønnere, plastik-frie eller plantebaserede produkter til deres sortiment og det er faktisk noget, jeg synes, vi skal tale om både fordelene og ulemperne ved.

Hver gang jeg går ned i mit lokale supermarked, så synes jeg, at endnu et nyt produkt titter frem fra hylderne. Det er både tandpasta i genanvendelig emballage, det er en ny skive vegansk pålæg, og det er tøj produceret af økologisk bomuld - og selvom der er mange små nye start-up virksomheder, som også får taletid i debatten, og plads på hylderne, så kommer mange af de her produkter altså også fra de store virksomheder som nye skud på stammen.

Hvorfor er det et problem? Er det ikke bare dejligt, at bæredygtigheden bliver synlig, og at man som grøn forbruger nu har lettere ved at tage bæredygtige valg? Jo, det er dejligt, at det er nemmere, og der er bestemt ikke noget galt i at nyde godt af dén udvikling, men for mig at se, så er der også en bagside af medaljen.

Nu så jeg for nylig et nyt produkt fra en kæmpe virksomhed, og på siden af emballagen stod der :”100% fri for plastik, genanvendes som pap”.

Først tænkte jeg ”hey fedt, sådan (indsæt stort tandpastamærke her), godt I er med på den”, men så tænkte jeg lidt mere over det. Hvordan kan det være, at de bæredygtige produkter blot er nye tilføjelser til et allerede eksisterende sortiment? Hvorfor ændres sortimentet i dets helhed sig ikke også? Jo, den slags tager tid, det er jeg med på, men for mig at se så prioriteres den dybe og gennemgående grønne omstilling ikke i lige så høj grad som den lille og overfladiske ændring, for dén ændring er nok til at kunne markedsføre sig som bæredygtig både til presse og os forbrugere, men altså.. fortæller du mig, at en virksomhed med milliard-omsætning ikke kan revolutionere deres egen emballage? Den køber jeg ikke.

Det sker i mange brancher, at én ”grøn” tilføjelse til et kæmpe sortiment af konstrasterende produkter kan udkonkurrere små virksomheder, som i første omgang går all-in på de grønne produkter. Det er langt hen ad vejen, hvad, jeg tror, motiverer en kæmpe virksomhed til at levere en for eksempel plantebaseret mælk, økologiske T-shirts eller ”nedbrydelige plastikposer”, det er muligheden for at tiltrække en gruppe af kunder, som ellers havde valgt dem fra.

Nu er det naturligvis fuldstændigt fiktive eksempler, jeg nævner.. Så er næste spørgsmål, hvad gør man som forbruger i sådan en situation? For mig at se så er den mest bæredygtige måde at handle ind på at støtte de virksomheder, som går hele vejen, og som lader den grønne omstilling påvirke deres sortiment hele vejen igennem – dem som går all in. Det er selvfølgelig ikke altid muligt, og det er spild af tid at stå og surmule, når det ikke altid kan lade sig gøre, men det er nu en meget god idé at have skrevet det bag i øret: støt virksomheder som rent faktisk tager bæredygtighed alvorligt og ikke behandler den grønne omstiling som en billig trend, tak skal du have.

Det virker måske forvirrerende at opfordre folk til ikke at købe grønne produkter, ja det lyder underligt. Men jeg synes, at en hel réel del af at være en bevidst forbruger er at være interesseret i en virksomheds intention med deres produkter og grønne tiltag. Når vi køber noget, så stemmer vi også - hver gang. Og hvordan vi bruger penge er med til at forme fremtidens supermarked, så det er vigtigt at overveje, om vi kan stå inde for vores valg.

Vil den virksomhed som lancerede én økologisk skjorte bruge dine penge på at producere flere økologiske skjorter - eller vil pengene gå til den gamle praksis? Vil den virksomhed, som har lavet en havremælk bruge dine penge på at udvide deres sortiment af plantebaseret mælk - eller bruges pengene til den oprindelig mejeriproduktion? Det kan godt være, at jeg ser glasset som halv tomt for havremælk, men det er ikke uvæsenligt og decideret vigtigt at inkludere de her overvejelser, når vi handler. På den måde kan man støtte en bæredygtig udvikling, som måske er mere end blot en sprød reklamemulighed.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...