Først i Danmark: Kunsten får grønt mærke
Miljømærke skal gøre det nemmere at træffe grønne valg
AALBORG: Flere og flere af os vil gerne træffe grønne valg. Det gælder, når vi køber ind, rejser og besøger attraktioner som forlystelsesparker, akvarier og museer.
Og fra og med i dag, mandag, bliver det nemmere for dig at tage et bæredygtigt valg, når du vil opleve noget i fritiden.
Brancheforeningen Horesta lancerer nemlig et nyt miljømærke i samarbejde med blandt andre Danske Zoologiske Haver & Akvarier og Organisationen Danske Museer.
Som det allerførste kunstmuseum i Danmark får Kunsten det prestigefyldte mærke Green Attraction, skriver museet i en pressemeddelelse.
- Vi har et mål om hele tiden at flytte Kunsten i en grøn og bæredygtig retning. Vi er derfor glade og stolte over at være det første kunstmuseum, der får certificeringen. Hele personalegruppen skubber på denne udvikling, og det er klart deres fortjeneste, at juryen skrev, at den havde været meget imponeret over vores miljøarbejde og fokus på bæredygtighed, siger Lasse Andersson, direktør på Kunsten.
Der er strikse kriterier for at få status af at være Green Attraction, og Kunsten har været igennem en krævende ansøgnings- og kontrolproces for at få certificeringen.