Ny analyse viser, at City Syd og midtbyen tiltrækker de samme kundetyper

AALBORG: Vi lægger hvert år 13 milliarder kroner i Aalborgs butikker. Det viser en ny analyse af detailhandlen i byen.

Og vi er blevet lidt flittigere med at svinge dankortene. I hvert fald er er omsætningen steget med knap to milliarder kroner over ti år, skriver BusinessAalborg i en pressemeddelelse.

- Vi har igangsat analysen af detailhandlen for at afdække kundeprofiler og indkøbspræferencer i forhold til vores to store indkøbsmuligheder. Ved at kende kunderne, deres behov og præferencer har vi det bedste udgangspunkt for at styrke den samlede detailhandel. Som kommune er detailhandlen vigtig. Dels fordi et velfungerende butiksliv er afgørende for at tiltrække og fastholde indbyggere, virksomheder og turister, og dels fordi vores detailhandel faktisk beskæftiger knap 9.200 medarbejdere, siger Peter Bertelsen, commercial brand manager i Aalborg Kommune.

Analysen viser, at 50 procent af de adspurgte handler i Aalborg Midtby mindst én gang om måneden, og at 52 procent handler i City Syd mindst én gang om måneden.

Samtidig viser analysen, at der er 21 procent, som foretrækker at handle i City Syd, og 19 procent som foretrækker at handle i Midtbyen.

-Der er en rigtig god fordeling af kunder på de to indkøbsområder, hvilket er godt for Aalborg. Vi har som Nordjyllands hovedstad både brug for at have en attraktiv midtby og et attraktivt område for mere pladskrævende butikker, fortæller Peter Bertelsen.

80 procent af dem, der handler i midtbyen mindst en gang om måneden, har rådighed over bil. I City Syd er det tilsvarende tal 90 procent. Arkivfoto: Henrik Bo

Samme kundetyper begge steder

Analysen viser, at den største kundegruppe i Midtbyen er under 29 år (30 procent), mens kunderne i City Syd er lidt ældre. Her er den største gruppe (22 procent) mellem 30 og 39 år.

Endvidere har 80 procent rådighed over bil og 36 procent har hjemmeboende børn af dem, som handler mindst én gang om måneden i midtbyen. Til sammenligning har 90 procent bil og 39 procent har hjemmeboende børn af dem, som handler mindst én gang om måneden i City Syd. Husstandsindkomsten er også gennemsnitligt for begge kundetyper.

- Analysen viser, at der ikke er den store forskel på de kundegrupper, som handler det ene sted frem for det andet. Det er på sin vis overraskende og så alligevel. Vi har vel alle prøvet om formiddagen at købe sko i Salling, for så om eftermiddagen at købe værktøj i Bauhaus, konkluderer Peter Bertelsen.

Han tilføjer, at den største forskel på de to indkøbsområder er, at der er flere fra oplandskommunerne, som handler i City Syd end i midtbyen, nemlig 36 procent. Derudover er der en tendens til, at kunderne handler oftere i midtbyen end i City Syd.

Analysen, der giver indblik i, hvordan vi foretrækker at handle og hvor meget, er baseret på telefoninterviews med 812 personer over 18 år, som er bosat i Aalborg, Jammerbugt, Rebild eller Brønderslev Kommune.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...