De megastore krydstogtskibe slider hårdt på Honnørkajen i Aalborg, og det er nødvendigt med et akut reparationsarbejde

AALBORG: Aalborg Kommune er nu gået i gang med et akut reparationsarbejde, der skal forhindre Honnørkajen i Aalborg i at smuldre væk og i værste fald skride ned i Limfjorden.

Det er således bydende nødvendigt at få arbejdet udført så hurtigt som overhovedet muligt, og baggrunden for hasteoperationen er kort og godt, at de megastore krydstogtskibe slider helt enormt på såvel fjordbund som kajanlæg.

Når krydstogtskibene f.eks. lægger fra kaj, så suger de - lidt forenklet sagt - en masse luft ind, som efterfølgende bliver pustet ud igen med en voldsom kraft i forbindelse med, at de manøvrerer sideværts. Og det er noget, der er med til dels at skabe og spule store huller på fjordbunden, dels at få kajen til at erodere.

Der er nu målt 11 meter dybe huller i bunden, hvor man ellers opererer med en maksimal grænse på op til 8,5 meter.

Torben O. Andersen
Det er et ganske imponerende syn, når den store og flydende gravko gnaver sig ind på de store mængder granitsten på kajen for derefter at hælde dem ud i Limfjorden. Foto: Torben Hansen

Afdelingsleder i Trafik- og Vejafdelingen, Henrik Jess Jensen, By- og Landskabsforvaltningen hos Aalborg Kommune, siger til aalborg:nu, at der er tale om en hasteopgave.

– Hvis vind og vejr ellers er med os, så vil jeg skyde på, at vi er færdige i løbet af et par uger.

– Vi er lidt populært sagt i gang med at lave kystsikring - dog foregår arbejdet under vandets overflade, forklarer han og tilføjer, at arbejdet omfatter hele Honnørkajens længde.

Hullerne i fjordbunden skal fyldes op og planeres ud, og så skal der støbes en enorm betonplade med ekstra styrke på selve bunden.

Den ca. 40 centimeter tykke betonplade kommer til at rage ca. 13 meter ud fra selve kajen, og den får en længde på ca. 185 meter.

Efterfølgende omkranser man hele pladen med kæmpestore granitsten fra Norge for at beskytte og holde på den.

Torben O. Andersen
Krydstogtskibene slider hårdt på Honnørkajen i Aalborg, og det er bydende nødvendigt at få både fjordbund og kaj sikret forsvarligt, før den nye krydstogtsæson begynder med det første anløb mandag den 29. april. Foto: Torben Hansen

Henrik Jess Jensen:

– Granitstenene vejer mellem 300 og 1000 kilo stykket, og der bliver totalt lagt ikke mindre end ca. 3000 tons granit ud på bunden.

Ifølge afdelingslederen bliver den samlede regning for anlægsarbejdet og bundsikringen på ca. fire millioner kroner.

Torben O. Andersen
De kæmpestore norske granitsten på Honnørkajen har med rette vakt opsigt blandt de gående på Aalborg Havn, der ivrigt har spurgt ind til formålet med dyngerne. Foto: Torben Hansen

Arbejdet på kajen og i fjorden har i øvrigt tiltrukket en hel del tilskuere, der har undret sig over de store mængder opstablede granitsten på kajstrækningen.

For en god ordens skyld skal det også lige tilføjes, at det første krydstogtskib her i 2019 anløber Aalborg mandag den 29. april, og igennem hele sæsonen kommer der ikke færre end 35 krydstogtskibe til byen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...