Busser, barnevogne og tilbudsjægere krydser nu Østerågade med forvirring om, hvem der må komme først over vejen

AALBORG: En lille oase for fodgængere er blevet skabt på Nytorv uden tung trafik, hvor granitsten og bænke har erstattet den tidligere asfalt.

Nytorv har gennemgået en seriøs makeover. Nu bliver gående prioriteret frem for den tunge trafik i det centrale knudepunkt.

Det var i hvert fald visionen med den nye forvandling på Nytorv, skriver Aalborg Kommune på sin hjemmeside.

Og sådan er det også blevet. Næsten da.

For hvis du for nylig har krydset Østerågade til fods fra Bispensgade til Nytorv, har du måske opdaget, at der mangler et centralt fodgængerfelt lige ved Burger King.

Line Ettinger Julsgaard
Busser, cyklister og fodgængere må deles om pladsen i den smalle Østerågade. Foto: Line Ettinger Julsgaard

I årtier har handlende nordjyder haft førsteret til at gå over vejen netop her. Men sådan er det ikke mere.

- Fodgængerfeltet var uden en lysregulering, og vores erfaring siger, at busser, biler og cykler generelt er sløve til at holde tilbage for den slags fodgængerfelter. Når det er sagt, har det ikke været uden overvejelser at fjerne netop dén overgang, da den forbinder de to gågader, siger Jesper Schultz, der er projektleder for Plusbus hos Aalborg Kommune.

De brede, hvide striber, der markerer et af Aalborgs mest brugte fodgængerfelter er nu væk efter forvandlingen af Nytorv.

Det betyder, at fodgængere må vente på fri bane, mens den nye Plusbus buldrer forbi.

- For Plusbussen er der altid grønt. Det har været grundtanken i udviklingen af strækningen. Vil man benytte et fodgængerfelt, må man i fremtiden gå en omvej op til Algade, siger Jesper Schultz.

En permanent løsning

Ændringen udfordrer vanen hos mange gående aalborgensere, hvor både forældre med barnevogne, ældre og cyklister må kigge sig en ekstra gang over skulderen for at sikre sig tid nok til at nå over vejen.

Nye vejstriber er nu malet på, som flugter med vejens forløb, og dermed er der ikke udsigt til, at gående igen får førsteretten til at krydse vejen ved det centrale knudepunkt.

- Løsningen uden fodgængerfelt er permanent, og ophæver også at det førhen var ulovligt at krydse vejen i nærheden af det gamle fodgængerfelt, siger han.

Selvom området ved Nytorv er færdigt, slipper vi ikke helt for vejarbejde endnu. For strækningen helt ned til Nordkraft vil være under ombygning til 2024.

Næste etape går fra Slotsgade til Medborgerhuset, og her skal fortovene udvides og den nuværende buspassage omdannes til en bredere cykel- og gangpassage.

LÆS OGSÅ: Her er næste step i fornyelsen af Nytorv

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...