Det tyske verdensnavn Case Maclaim sætter farver på Hadsundvej

AALBORG: En sørgmodig kvinde med et påmalet klovnelignende smil skuer ned ad Hadsundvej.

I løbet af de seneste dage er hun langsomt, men sikkert, malet frem med spraydåser og malerruller på gavlen af nummer 59.

Det er den tyske gadekunstner Case Maclaim, der har bragt hende til live her, hvor bilerne kværner forbi i en kontinuerlig strøm.

- Jeg har været en del rundt i kvarteret de sidste dage, og jeg kan virkelig godt lide det her område. Det er altid spændende, når man kommer til en fremmed by, for man ser alting med helt friske øjne, fortæller den 41-årige og slår ud med armene.

Katrine Schousboe
Andreas von Chrzanowski - med kunstnernavnet Case Maclaim - regnes som en af verdens førende fotorealistiske kunstnere, når det gælder maleri med spraydåser. Foto: Katrine Schousboe

I en lille uge har Case Maclaim, som egentlig hedder Andreas von Chrzanowski, ved hjælp af en lift forvandlet den småkedelige gavl til et farvestrålende og underfundigt værk.

- Vi har lige fundet ud af for ti minutter siden, hvad titlen på det er. Det hedder Karnevalet er aflyst, forklarer han og kigger smilende på kæresten Samira, som også indirekte har ageret model for kvindeskikkelsen.

- Vi hørte om karnevalet her, der var aflyst i år, ligesom det er mange steder i Europa. Et karneval er noget særligt, fordi det er en begivenhed, hvor vi alle er lige. Det er den eneste uge på året, hvor vi kan opføre os ens - om vi er rige eller fattige, så kan vi klæde os ud som det samme og være de samme. Og det aflyste de. Men sådan er situationen lige nu, og det er et meget godt billede på det, der sker i Europa, konstaterer hun.

Katrine Schousboe
Kunstneren bruger en stak fotos at støtte sig til, så detaljer og skygger på dragten bliver helt rigtige. Foto: Katrine Schousboe

Fra graffiti til hænder

Case Maclaim eller bare Case udspringer af graffitimiljøet, men har over en årrække markeret sig som en af Europas mest kreative gadekunstnere. Han er særligt kendt for at male en serie af hyperrealistiske hænder, men både fingre og hænder er helt fraværende på den aalborgensiske gavl.

- Ja, dem lod jeg blive hjemme. Man skal jo også udvikle sig, ler han og tilføjer, at han de senere år har gjort en del i portrætter og også har lavet elementer af dette maleri i andre værker.

- Det er jo en sammensætning af et sørgmodigt ansigt med et glad smil. Det er en reference til den måde, som mange mænd behandler kvinder på. De kasser, de bliver puttet i med en forventning om, at de bare skal smile og se smukke ud, fortæller han.

Katrine Schousboe
Liftens gulv er næsten dækket af kasser med spraydåser i alverdens farver og nuancer. Foto: Katrine Schousboe

De store flader i maleriet er rullet på, mens kvindens detaljer er lavet med spraydåser i op mod 50 forskellige nuancer.

- Jeg har et samarbejde med en producent af spraydåser og hjælper dem med at udvikle dem, så de i højere grad kan bruges til kunst. Der er meget stor forskel på de dåser, vi tidligere brugte til graffiti og dem, man kan få i dag. De giver et tyndere lag, drypper ikke på samme måde og malingen tørrer hurtigere, sådan at det er nemmere at arbejde med fordi man i den her slags laver mange tynde lag, siger han og forklarer, at han altid tænker på spraydåserne som "energi i en dåse".

Det er nemlig dem, der for alvor giver maleriet liv, dels fordi farverne skinner lidt mere, dels fordi de er bedre til at lave skygger og detaljer med end en pensel eller rulle.

LÆS OGSÅ: Du kommer til at vente på nye gavlmalerier

Første større værk - post corona

Han maler på en lift med en stak billeder i hånden. Billederne guider ham gennem. Et portræt af Samira har han brugt til selve ansigtet, mens et lettere grynet billede af en krave og et halssmykke er inspirationen til kvindens påklædning.

- Her kan jeg se farvespil og skygger, og selv om det er i dårlig kvalitet, er det godt nok til at hjælpe, fortæller han.

Case Maclaim rejser normalt verden rundt og maler, men dette forår har været alt andet end normalt. Maleriet i Vejgaard er derfor hans første større projekt efter coronaen, men allerede i næste uge er han i gang igen i Belgien.

Katrine Schousboe
Case Maclaim har arbejdet på værket i Vejgaard i en lille uge - i næste uge venter et nyt i Belgien. Foto: Katrine Schousboe

Den sorgmodige kvinde er ikke blot Maclaims første større værk, det er også det første gavlmaleri i Kirk Gallerys sjette udgave af projektet Out in the Open. På grund af det specielle forår har mange af årets malerier måttet udsættes, de internationale kunstnere har ikke kunnet komme her til.

Men nu, hvor grænserne så småt begynder at åbne, satser indehaver af galleriet Lene Kirk på, at projektet også kommer til at køre.

- Vi har booket kunstnere ind i eftersommeren og håber så på, at det lykkes, fortæller hun og tilføjer, at gavlen på Hadsundvej også i en anden sammenhæng er lidt speciel.

- Vi har en ambition om i stigende grad at udsmykke bydelene uden for centrum og har længe gerne villet til Vejgaard. Men det kan være svært at finde de rigtige gavle, men nu flaskede det sig endelig, fortæller hun.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...