Hun har selv medvirket i Nybyggerne, men vores klummeskribent, Christine Delmar, forholder sig alligevel kritisk til dansk TV

AALBORG: Når klokken er otte på sådan en ganske almindelig onsdag; er det endelig tid til, at benene kan smides op... Aftensmaden er indtaget, børnene er puttet, og Tv’et er som oftest centrum. Hvad skal man ellers også give sig til, når mørket falder på i Danmark, og vi samler os indendøre? Ja, jeg spørger bare. I fjernsynet har den nye sæson af Nybyggerne lige været på. Selv, har jeg været deltager i programmet. Dog for et par år tilbage, men jeg følger stadig gerne med i den slags programmer. Boligprogrammer, that is! Præcis ligesom den halve million danskere, der også ugentligt stiller ind. Men for mit vedkommende, nok også for sidste gang i denne sæson.

For hold nu fast, hvor er dansk TV blevet kedeligt... Nuvel, jeg lyder hurtigt gammel og grå, men alting var virkelig bedre engang. Der var mere plads til programmer, som er skæve, kreative og modige; såsom ’Bonderøven’,og ’Årgang 0’ og husker du mon ’Husk lige tandbørsten’, eller ’Huset’?. Alle har sit ophav, før de mange internationale formater begyndte dominere sendefladen.

Det er tydelige indicier på, at originalitet og nicher ikke nødvendigvis udelukker popularitet eller seertal. Men i dag er mange programmer, særligt boligprogrammerne, styret og sponsoreret af virksomheder, og har efter min mening solgt ud af godset. Præcis, ligesådan går samme debat omkring bloggere, aviserne og modebladene. Alle er de spillere i samme branche og også afhængige af sponsorer. Og der skal selvfølgelig krummer på bordet for at sikre bedre og mere spændende indhold.

Det nye ’Nybyggere’ fremstår bare hverken spontant eller originalt. Godt nok kan det være en hjælp at tænke i faste rammer, men indkøb skal gøres i særlige butikker, og det er tydeligt, at der også dikteres muligheder i rummene. Jeg kan knap nok skille de enkelte huse fra hinanden. Programmer som dette er absolut omkostningstungt og kun muliggjort ved inddragelse af sponsorer. Alt bliver desværre bare så konformt, og sponsoreringen går ud over indholdet.

Ja, ’Den Store Bagedyst’, ’X-Faktor’ og ’Nybyggerne’, er alle gode, velafprøvede og stærke TV-koncepter. Men de er også ekstremt dyre at producere. Der skal stadig gives plads til originalitet og værdien af godt indhold. Ellers bliver alting så kedeligt…

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...