Vi har fået en snak med Pia Bredow, der er leder af Det Hem'lige Teater

AALBORG: Pia Bredow, der er leder af Det Hem'lige Teater har en lang historie med Aalborg, som hun i starten egentlig slet ikke var særligt tiltrukket af. Men byen har i den grad listet sig ind på hende på den gode måde, og især Det Hem´lige Teater med alle sine skavanker og finurligheder, har en særlig plads i hendes hjerte

Hvis jeg siger Aalborg, hvad får det så dig til at tænke på?

Mig og Aalborg – vi har efterhånden en lang historie sammen.

Jeg flyttede hertil i 1985, fordi jeg skulle læse på universitet. Det var det, der lokkede – slet ikke byen Aalborg. Kombinationen af grim industri af beton og træg nordjysk dialekt var ikke særlig attraktiv, men heldigvis var der allerede dengang nogle åndehuller for unge, bl.a. Tusindfryd for slet ikke tale om det årlige karneval.

I de første år, jeg boede her, var jeg overbevist om, at jeg ville flytte væk, så snart jeg var færdig med min uddannelse.

Sådan kom det ikke til at gå, og i dag holder jeg meget af Aalborg. Jeg har gennem årene dykket ned i byens historie i forbindelse med de historiske byvandringer, jeg har skrevet, og opdaget, at Aalborg gemmer på en lang og spændende fortid. Samtidig er der også sket meget med byen.

Det er ikke en floskel, at Aalborg har flyttet sig fra industriby til vidensby. Det kan både ses i byrummet og opleves med de mange kulturtilbud, der år for år er kommet flere af.

Byen har også en rar størrelse. Den er ikke så hektisk som større byer, men føles lidt som en forvokset landsby. Uanset, hvem man snakker med, har man altid nogle fælles bekendte.

Så Aalborg – den tænker jeg på som min by.

Anne Helene Thomsen
Pia Bredow holder af den hjemlige stemning på Det Hem'lige Teater. Foto: Hans Ravn.

Hvilke steder i byen betyder noget særligt for dig?

Først og fremmest Det Hem’lige Teater.

Det er på mange måder mit hjem. Jeg elsker det gamle hus. Taget er utæt, væggene skæve og det har en masse andre skavanker, men det er rart og hyggeligt.

Hem’ligt rimer på hjemligt.

Det er også sjovt, at i mange år var det som om teatret lå i udkanten af byens centrum, men med Nordkraft og Musikkens Hus er vi havnet i det kulturelle centrum.

Men ellers har jeg et indre kort over en stor del af det centrale Aalborg. Der er så mange steder, vi har spillet alt muligt lige fra små historiske byvandringer til store udendørs forestillinger, f.eks. Kildeparken, C.W. Obels Plads for slet ikke at tale om Aalborg Kloster, som er det mest fantastiske sted i byen. Der kan man virkelig tale om at fornemme historiens vingesus.

Anne Helene Thomsen
Magien rammer hver gang, synes Pia Bredow. Foto: Hans Ravn.

Du har haft din gang på Det Hem'lige Teater i mange år. Hvad er dit helt særlige yndlingssted på teateret? Og hvorfor?

Uanset hvor mange gange jeg går ned i teatersalen, sætter mig på publikumstribunen og venter på at se noget – det kan bare være en prøve eller til en premiere, så rammer magien mig.

Rummet er aldrig det samme. Publikumstribunen bliver flyttet, der bliver lavet scenografi og lys til hver ny forestilling, en ny historie bliver fortalt, og her er altid nye mennesker eller dem, som man kender, i nye roller. Selv den samme forestilling er lidt forskellig fra aften til aften, fordi publikum aldrig reagerer ens.

Selv når salen er tom, er det som om rummet stadig vibrerer lidt af alt det liv og alle de mennesker, som har været her. Det er blevet til mange mennesker og mange forestillinger siden 1992, hvor teatret rykkede ind her.

Anne Helene Thomsen
Selv når salen er tom, vibrerer den af liv, føler Pia Bredow. Foto: Hans Ravn.

Er der nogen personer i byen, der betyder noget helt særligt for dig?

Først og fremmest mine tre børn som alle er blevet her og læser på universitetet. Og selvfølgelig min kæreste, som heldigvis også bruger en masse tid på teatret.

Miljøet på teatret er levende og inspirerende. Der er hele tiden nye projekter, som jeg samarbejder med mange forskellige mennesker om at udvikle, f.eks. vores store sommerforestilling, hvor vi har kastet os ud i at få skrevet et manuskript af en professionel dramatiker til Beredskabsskolens øvelsesterræn på Rørdalsvej.

Det bliver ret vildt og spektakulært – og en kæmpeopgave at organisere med transport, køretøjer til forestillingen, kostumer og våben, pyroteknik og effekter og hvad der ellers skal til for at skabe et totalt actionbrag af en forestilling med mange medvirkende.

Anne Helene Thomsen
Det Hem'lige Teater er et unikt tilbud, hvor man bare kan møde op og være med. Foto: Hans Ravn.

Hvordan er Aalborg som by at være ung og teaterinteresseret i?

Jeg kommer meget rundt i landet og snakker med teaterfolk, fordi jeg er formand for DATS (Dansk Amatør Teater & Scenekunst) og kan konkludere, at hvis man er ung og gerne vil spille teater, har Aalborg et helt unikt tilbud, nemlig Det Hem’lige Teater.

Der findes ikke noget som det i andre byen. Der er måske nogle teaterforeninger, nogle mere eller mindre velegnede faciliteter stillet til rådighed til forskellige små grupper og talentskoler for de mest ambitiøse unge, men ikke et velfungerende teaterhus, hvor man bare kan møde op og være med, som man kan her.

Men der er ikke det vækstlag, som ses i København, Århus og til dels Odense, fordi vi ikke har nogen teaterrelaterede uddannelser.

I de byer findes mange forskellige små grupper, som spiller på vækstlagsfestivaler. Hvis unge i Aalborg vil noget mere med teater, ønsker en professionel karriere eller vil læse dramaturgi eller teatervidenskab, skal de søge væk fra Aalborg.

Hvilken bydel bor du i - og hvorfor blev det din bydel?

Jeg rykkede lidt uden for byen for et par år siden, men inden boede jeg ad flere omgange i Aalborg øst, og skal jeg tilbage til Aalborg, vil jeg gerne bo der igen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...