26-årige Jonas Østergaard har en passion for skuespil - fra torsdag kan du se ham i Evita i AKKC

Nogen spiller fodbold. Nogen læser bøger, andre igen bager. 26-årige Jonas Østergaard går til skuespil.

Sådan betegner han selv den hobby, som han bruger en stor del af sine vågne timer på.

- Jeg gør det for oplevelsernes skyld. Det er fantastisk.

På torsdag har han sammen med et stort cast Aalborg-premiere i Aalborg Kongres & Kultur Center på musicalen om den karismatiske Evita Perón.

Musicalen som MCH Herning Kongrescenter står bag, har netop spillet i Herning og har Annette Heick i hovedrollen.

- Det er meget intenst. Jeg er med i hele forestillingen og er meget på, forklarer han.

Jonas Østergaard er en af de i alt 26 frivillige i ensemblet, og i løbet af de par timer, forestillingen varer, når han blandt andet at være danser, bonde, arbejder, tjener og soldat.

- Vi joker med, at selv om vi løber rundt på scenen, så er det ikke det, vi kommer til at svede af, men derimod de mange sceneskift og omklædninger. Det skal virkelig gå stærkt, forklarer han.

Skuespillet er en længerevarende passion for ham. Han har før spillet med Morskabs-Theatret, Musicaliber og Det Hem’lige Teater her i byen, men det seneste år har det været forskellige steder i Jylland og til tider hæsblæsende intenst.

Katrine Schousboe
Det er første gang, Jonas Østergaard spiller med i et historisk stykke - det giver Evita en ekstra dimension, synes han. Foto: Torben Hansen

Filosofi og teater

Egentlig begynder det hele et andet sted.

Han er opvokset i Svenstrup. Gik direkte fra Aalborghus Gymnasium videre til seminariet og en læreruddannelse. Han har ad et par omgange arbejdet på Sønderbroskolen, før han måtte erkende, at det ikke var lige nu, han skulle være lærer.

- Jeg følte ikke, jeg havde været ude i verden og blev enig med mig selv om at gøre noget for mig. Man skal huske at gøre noget godt for sig selv, siger han.

Han tog derfor på teaterhøjskole og tog forskellige småjob, før han søgte ind på AAU, hvor han nu er i gang med en kandidat i anvendt filosofi.

- Der er en masse paralleller mellem filosofi og teater. Koger man begge dele ned handler det om en undren over ”væren”. Der er rigtig meget fra filosofiens verden, jeg kan overføre direkte til skuespillet. For kan vi overhovedet sætte os ind i andre menneskers sind, spørger han.

Katrine Schousboe
Det er en holdindsats, når MCH Herning Kongrescenter sætter musicals op. Frivillige fra hele landet er - som Jonas Østergaard - med til at få forestillinge op at stå. Foto: MCH/Tony Brøchner

Leopold og Skatteøen

Men på det seneste er det hele altså blevet gradvist mere intenst, for studiet er fleksibelt, og det giver Jonas Østergaard tid og plads til at forfølge skuespillerdrømmen ved siden af.

I løbet af det seneste år har han derfor nået at være med i festspil på Vilhelmsborg, Skatteøen i Silkeborg, Sommer i Tyrol i Vejle og så altså Evita. I nogle af tilfældene med spilleaftener på en forestilling og prøver på en anden på én gang.

Nå, ja og så var der de mange optagelsesprøver på teaterskolerne i foråret.

I København nåede han videre til tredjeprøven, samtidig med, at han skulle til eksamen på studiet og spille Leopold i Sommer i Tyrol.

- Det gik det hele, og jeg er da ikke dumpet noget på studiet endnu, siger han med et skævt smil.

Skuespilleruddannelsen kom han ikke ind på - i denne omgang. Han har søgt mange gange tidligere og vil ikke afvise, at han også gør det igen. Men måske er det slet ikke så vigtigt, er han kommet frem til.

- Jeg prøver at holde fast i, hvad det er, der gør mig glad, og det er at stå på scenen. Jeg forsøger ud af fortvivlelse, frygt og nysgerrighed at hvile i, hvorfor jeg har lyst til det her. Det er for at få stillet et behov hos mig, mere end det er at tjene penge, forklarer han.

Katrine Schousboe
Selv om han er frivillig og ulønnet, oplever Jonas Østergaard (t.v.), at han bliver taget seriøst, og han har haft et godt samarbejde med Annette Heick. Foto: Mingphoto

Intensitet og energi

Evita har været fantastisk.

I de uger, det har stået på, har han boet i Herning. Det er nærmest efterskoleagtigt at være så tæt sammen med de mange andre skuespillere, synes han.

- Vi er 30 frivillige på og bag scenen, og de værner rigtig meget om de frivillige i Herning.

Jonas Østergaard tilføjer, at også samarbejdet med de professionelle skuespillere og særligt Annette Heick giver ham en masse med.

- Jeg oplever, at jeg bliver taget meget seriøst. Men der er måske ikke så store forventninger til mig, fordi jeg ikke får løn. Derfor har jeg også kunnet spørge dem meget åbent om, hvad jeg for eksempel kan gøre for at blive bedre, om de kan foreslå noget særligt og så videre, siger han.

Jonas Østergaard lyser op, når han skal fortælle, hvad det fascinerende ved scenearbejdet er.

Det er intensiteten, afhængigheden af holdet og det energioverskud, han får med hjem efter en veloverstået aften.

- Fra det øjeblik, der bliver sagt ”klar scene”, til vi er færdige, er min favorit. Jeg forsvinder væk. Det er fornemmelsen af, at det lige nu er det vigtigste i verden. Jeg bruger selvfølgelig en masse energi på det, men jeg henter lige så meget i det. Jeg oplever, at jeg har meget mere overskud i de perioder, jeg spiller, siger han.

De kommende dage skal han spille fire forestillinger på tre dage på hjemmebane i Aalborg.

Herefter skal han stort set direkte videre til næste projekt. For mens han spiller Evita, går prøverne til Historien om Ane i Det Røde Pakhus i Hobro i gang.

- Ja, jeg kom til at sige ja til den også, griner han.

- Jeg vil gerne have så meget med, som jeg kan. Og det er så en hobby, der er ret intens i perioder.

Katrine Schousboe
Jonas Østergaard er på hjemmebane, når han spiller med i Evita de kommende dage - han har boet i Aalborg hele livet. Foto: Torben Hansen
Katrine Schousboe
I AKKC's kunsterfoyer kan man se, at det langt fra er første gang, Evita spiller i Aalborg. Foto: Torben Hansen
Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...