Kunsten skal nu aflevere værket tilbage til kunstneren, der skylder dem over en halv million kroner

AALBORG: Kunstneren Jens Haaning tog 532.000 kroner og kaldte det for kunst. Pengene var oprindeligt et udlån fra Kunsten, men de modtog kun to tomme rammer uden penge i.

Pengene er ikke vendt hjem til Kunsten, efter Jens Haanings udstilling lukkede, og nu lægger Kunsten sag an mod kunstneren.

Alt sammen en historie, der emmer af skandale med overskrifter i store aviser verden rundt.

Jens Haanings værk er i følge ham selv en kommentar til, hvordan kunstnere aflønnes. Kunstværk eller ej, står Kunsten nu med to tomme rammer.

- Happenings er en kunstform, der ofte har et provokatorisk sigte; en kommentar til en aktuel samfundsdebat. Det gælder også Jens Haanings værk, siger Helle Kamvig, der er vurderingschef for Lauritz.com, som også er ekspert i moderne kunst.

Hun vil forsøge at sætte pris på værket, hvis det skulle sælges lige nu på Lauritz.com.

Ligner en historie, vi har hørt før

Men først til en anden historie om et værk af den britiske gademaler Banksy.

- Man kunne drage en parallel til Banksys værk, der oprindeligt hed 'Girl with Balloon', som delvist makulerede sig selv i auktionssalen, lige efter hammerslaget på 8,9 millioner danske kroner, siger Helle Kamvig.

Værket fik - ligesom Jens Haanings værk - et nyt navn og blev omdøbt til 'Love in the Bin'. Senere kom det frem, at værket skulle have været helt makuleret, og at der altså var sket en fejl.

I efteråret blev ‘Love in the Bin’ sat på auktion igen, og hammerslaget blev efter den provokerende happening til et svimlende beløb på 163 millioner danske kroner.

- Happenings er en kunstform, der er svær at værdisætte kommercielt. Spørgsmålet er nu, hvad et museum eller helt almindelige kunstelskere vil betale for to tomme rammer med en virkelig god historie, siger Helle Kamvig om Haanings to værker.

Et slag på tasken

De to tomme rammer med lidt klister på indersiden, der hvor pengesedler skulle have siddet, kommer dog ikke til at stå i så vilde beløb, som et Banksy-værk, vurderer Helle Kamvig.

- En meget forsigtig kommerciel vurdering lyder på 30.000-50.000 kroner. Det ville være min vurdering, hvis du kom med værket 'Take the Money and Run' og ville sælge det på Lauritz.com lige nu, hvor fortællingen og dermed happeningen er på sit højeste.

Happeningens aktualitet er nemlig også afgørende for prisen, lyder det fra kunsteksperten.

- Vurderingen ville sandsynligvis være lavere, hvis du kommer til mig med den tomme ramme igen om to til tre år, siger hun.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Annonceret indhold
Henter...