Anitta Underlien passer butikken i hverdagen, mens datteren Mette kommer ind fredag eftermiddag og lørdag. Foto: Johanne Thordahl
Shopping

I en baggård i Algade sælger mor og datter specialdesignede sko fra Japan

Le Nord Studio ønsker at hjælpe kvinder med at få en behagelig og bæredygtig garderobe

25. marts 2022 kl. 19:32

AALBORG: I en baggård på Algade 35 ligger Le Nord Studio. Butikken sælger tøj med fokus på bæredygtighed og kvalitet, og sko, der både er pæne at se på og gode at gå i.

Butikken er ejet af Anitta Underlien og hendes datter Mette Vinther Larsen. Mor er egentligt pensionist, og datter arbejder på fuld tid, så butikken er et passionsprojekt. De har også Mettes datter med som ungarbejder, så der er tre generationer involveret.

- At have den her butik sammen, er noget vi bare rigtig gerne vil, siger Anitta Underlien.

De to startede ud i december 2020 og var noget spændte på, om en forretning som deres kunne køre rundt i Aalborg. Det blev da også en anderledes start, da de måtte lukke ned i tre måneder grundet corona og køre butikken gennem Instagram.

- Det gik over al forventning. Vi er meget hurtigt blevet populære. Vi kunne nok få flere ind ved at ligge ude ved Algade, men vi kan godt lide at ligge i gården. Vi får også de fleste af vores kunder gennem et godt rygte, der går fra mund til mund, forklarer hun.

Populariteten kunne tydeligt ses, da der blev holdt sneak peak på 11 forskellige sko fra den japanske designer Chie Mihara, som mor og datter har fået specialdesignet. Specielt en grøn laksandal var så populær, at der kun var et par tilbage at sætte på hylden, da skoene ankom til butikken.

Der er kun en størrelse 36 tilbage i de grønne laksko. De kan købes for 2149 kroner. Foto: Johanne Thordahl

Ifølge Anitta Underlien er der flere grunde til, at det går godt i forretningen. En af dem er netop deres udbud af behagelige, men pæne feminine sko, som de altid bestiller hjem, så der er en størrelse 42.

- Vi oplever, at mange kvinder med de større størrelser i sko kommer ind og har været vant til ikke at kunne finde deres størrelse. De føler sig rigtig godt taget imod, når de finder ud af, at vi har størrelsen, siger hun.

En anden grund er, at butikken gerne vil hjælpe deres kunder med at finde noget tøj, kunderne kan blive glade for og have i meget lang tid. De er ikke bange for at rådgive om, hvordan man styler en kjole, der måske mest er en sommerkjole, så den kan bruges året rundt.

- Vi vil gerne hjælpe kunderne med at få en mere bæredygtig garderobe med færre stykker. Vi sælger derfor primært danske designere, der bruger danske tekstiler i god kvalitet, så man ikke behøver at skulle have nyt hele tiden, forklarer Anitta.

Kvinder fra 15 til 90 år

De forsøger at favne bredt og tidløst, når der bliver bestilt tøj hjem. Og så har de Mettes datter med til det, så man også får den unge generation med indover, da butikkens kunder favner kvinder i alle former fra 15 til 90 år.

Man skal ikke være bange for at komme ind for bare at kigge, ligesom man er mere end velkommen til at prøve tøjet på.

- Det bedste er, når vi får kvinder ind, der måske er lidt usikre på sig selv i forhold til tøj, og de så kommer i noget, de ikke havde troet passer til dem. Så bliver man virkeligt mindet om, at alle kvinder er smukke, fortæller Anitta.

Hvis man har lyst til en eksklusiv browse i butikken, kan man booke butikken og invitere veninderne med til en aften med bobler og bæredygtig shopping.

Det meste af tøjet i butikken er lavet af danske designere med danske tekstiler. Foto: Johanne Thordahl
Annonceret indhold

Nyeste