Lau Aaen skriver satiriske klummer med perspektiv fra den nordjyske hovedstad

Det er blevet hverdag igen. Det mærker man på dækningen. At store dele af Vendsyssel-Thy er brækket af og flyder frit, nordvest ud i Nordsøen, efter nogle usædvanligt - mistænkelige, siger nogle - synkrone broåbninger, er ikke længere hovedhistorien i medierne. Den fylder stadig, det gør den da, også i de landsdækkende medier, men historien er aftagende.

Skulle man have lyttet til de geologer, der i årevis advarede om en totalt eroderet undergrund i Limfjorden og om en Nørrejyske Ø, der ville flyde væk, hvis Limfjordsbroens, Jernbanebroens og Aggersundbroens broklapper åbnedes samtidigt?

Ja.

Det skulle man nok. Set i bakspejlet og sådan noget. Men nu er det her, vi er. Der sker trods alt også andet i verden, selvom meget af det er noget københavneri.

Nu er der faktisk noget om bortflydningen i nyhederne. Det er lidt breaking.

En ekstremistisk fraktion af bevægelsen Stop Egholm-forbindelsen har i en pressemeddelelse taget ansvaret for den koordinerede åbning af Limfjordsbroen, Jernbanebroen og Aggersundbroen. Med Vendsyssel-Thy drivende frit, er der sat en effektiv og endegyldig stopper for planerne om en ny motorvejsforbindelse over Egholm, lyder det jublende i meddelelsen, der taler om “en helt nødvendig aktion for strandtudser og lysbugede knortegæs”.

De stiller om til en reporter på politigården.

Efterforskningen har indtil videre ikke afklaret kriminelle forhold i relation til Vendsyssel-Thys bortdrift, siger vagthavende, men man udelukker ikke noget. Vi er på et meget tidligt stadie. De foreløbige undersøgelser peger på, at der højest har været tale om skødesløs omgang med broklapper. Det kan såmænd være alvorligt nok, det er slet ikke det. Men derfra og til en bevidst frakobling af det nordligste Danmark fra den jyske halvø, er der trods alt et stykke, siger en ekspert i studiet.

Det er næsten ikke til at tro.

Nu er deres Christiansborgreporter igennem. Han står foran et udvalgslokale med fiskeriordførere, der øjner nye danske kystfiskeriområder, alt efter hvor langt ud i Nordsøen, Vendsyssel-Thy driver. Vi må stille nogle krav nede i EU.

Endelig noget konkret og konstruktivt.

Der er ellers gået Christiansborgfnidder i den. Selvfølgelig er der det. Der skal partout placeres et ansvar. Man har slet ikke har lyttet til Vejdirektoratets, Banedanmarks og trafikministerens klare opfordringer til at lade sket være sket og se fremad. Ministeren har allerede forklaret, at advarslerne aldrig er landet på ministerbordet, og at man er lige så ivrig, som alle andre, efter at finde ud af, hvordan det her kunne ske. Hurtigst muligt. Man er allerede langt med kommissoriet for en hurtigtarbejdende ekspertkommission, der skal komme med konklusioner og anbefalinger allerede på den anden side af næste valg.

Det er svært at se, hvad mere, man kan gøre lige nu.

LÆS OGSÅ: Klumme: Vendsyssel-Thy driver bort

LÆS OGSÅ: Klumme: Statsmagten er nordjysk

LÆS OGSÅ: Klumme: Schnitzler og statshemmeligheder

Lau Aaen (f. 1982) skriver satiriske og fiktive klummer med perspektiv til aalborg:nu fra den nordjyske hovedstad med et skarpt blik for den omkringliggende verden.

Lau Aaen
Privatfoto.
Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Annonceret indhold
Henter...