Da influenceren fik stress, fandt hun ro ved at strikke - og brugerne er vilde med hendes designs

AALBORG: De er kreative, prisen er SU-venlig - og hun vælger selv farver med drøn på. Det handler om de strikkeopskrifter, som youtuber og influencer Kristine Sloth har kastet sig over - og de hitter for vildt.

At hun nu også er strikkedesigner kommer efter en periode med stress. Et liv som ung youtuber - altid med sig selv i centrum - blev for overvældende.

Tina Larsen
YarnJunkies blev dannet i marts, og der er allerede masser at lave i virksomheden. Privatfoto

- Da jeg blev syg med stress sidste år var at strikke det eneste, jeg kunne holde til og koncentrere mig om. I den periode strikkede jeg 50 huer og 15 sweatere, siger Kristine Sloth, der kommer fra Nørresundby.

- Jeg delte senere nogle af billederne på de sociale medier, og jeg fik masser af kommentarer fra brugerne, der syntes, at det, jeg strikkede, var ret fedt - og de ville gerne købe opskrifterne. Da jeg delte opskriften på en hue, solgte jeg 2000 på 48 timer.

Den store interesse for hendes designs blev startskuddet til, at Kristine Sloth dannede firmaet YarnJunkies.dk, tilbage i marts. Siden da er det gået rigtig stærkt med flere ansatte, der blandt andet er teststrikkere, hjælper med at udregne, samt oversætter til norsk, svensk og engelsk, da hun gerne vil udvide sin forretning til udlandet. Senest er Kristine Sloth begyndt også at sælge garn og andre strikketing fra webshopen ud fra tanken om at gøre det nemt, at købe alt - der passer til opskrift og størrelse - et sted på een gang.

Tina Larsen
Opskriften til Tivoli Sweateren her koster 45 kroner. Privatfoto

- Jeg er så glad og synes, det er helt fantastisk, at andre også finder glæde ved mine opskrifter og vil købe dem. Og at de også dyrker det her unikke og helt jordnære, gamle håndværk, siger Kristine Sloth, der ikke sidder klar med opskriften - på sine opskrifter.

- Ofte går jeg bare i gang, fordi jeg ikke kan lade være. Jeg er kreativ, mens jeg strikker, og jeg er aldrig tom for idéer. Og når jeg har en sweater eller hue klar, så hjælper andre med udregningen af mit grunddesign og teststrikker modellen.

Hun er også glad for at opleve, at interessen for de foreløbige 19 opskrifter på huer og sweatere rammer bredt.

- Den primære målgruppe er de 20 til 30-årige, og jeg ved, at jeg selvfølgelig har en god markedsføringsplatform i mine 360.000 følgere på Facebook og Instagram, men der kommer også flere til udefra, og det er fedt, siger 21-årige Kristine Sloth.

- Mine designs ser luksuriøse ud, men det er nemt og billigt. Alle skal kunne være med både talentmæssigt og økonomisk. Derfor bruger jeg heller ikke dyrt garn, men noget der er mere SU-venligt. Derudover prøver jeg at være så miljøbevidst som muligt.

Kristine Sloth lægger vægt på, at YarnJunkies.dk skal være overskuelig.

Tina Larsen
Kristine Sloth lægger vægt på, at det skal være nemt at strikke hendes designs. Privatfoto

- Jeg har ramt et hul i markedet, det skal være jordnært og nemt. Derfor laver jeg også videoer til alt, og jeg bruger almindeligt sprog og ikke strikkesprog, når jeg skal forklare teknikkerne og opskrifterne.

Der er ingen tvivl om, at Kristine Sloth er meget passioneret omkring sit firma og sine designs. Både som kreativt menneske - og et der har brug for ro.

- Her er det ikke mig, man køber. Jeg skal ikke dele så meget af mig selv, som da jeg var meget på Youtube. Jeg har lagt københavner-kendis-livet bag mig, og det er virkelig rart at lave nogle helt lavpraktiske ting som at pakke pakker til mine kunder, siger hun.

- Og egentlig vil jeg bare gerne dele min glæde ved at strikke med andre.

Du kan se de forskellige strikkeopskrifter, priser og garn her

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...