Woodee skal koble glæden ved friluftsliv med moderigtigt tøj

AALBORG: Hun kan præsentere et cv, der er både længere og bredere end de flestes. Fra en uddannelse i tøjproduktion, en karriere i modeindustrien over kontorjobs og det australske forsvar til det danske flyvevåben tilsat en professionsbachelor i international handel og markedsføring. Ikke at forglemme et eventyr i Australien, der betød et midlertidigt farvel til dansk statsborgerskab, en udsendelse i Afghanistan, et par børn og en aktiv fritid med ekstremsport.

Alligevel er 36-årige Jannie Blicher Jakobsen ikke det mindste i tvivl om, at Woodee på en og samme tid er noget af det sjoveste og mest udfordrende, hun endnu har kastet sig over. I et lille lokale på Havnefronten har hun netop i samarbejde med sin mand Esben Blicher lanceret det nye tøjmærke med det internationale navn til det, de betegner som aktive mennesker.

- Det er til folk, der gerne vil kunne cykle stærkt og samtidig have en fed og moderigtig bluse på, forklarer hun.

Katrine Schousboe
Woodee holder til på Østre Havnepromenade, men tøjet sælges på firmaets hjemmeside. Foto: Lasse Sand

Det er Jannie Blicher Jakobsen selv, der står for alt i forbindelse med tøjmærket. Hun tegner, vælger materialer, syr prototyper og tager billederne til hjemmesiden, hvor det hele skal sælges fra. Ja, hun agerer sågar selv model for at holde omkostningerne nede.

- Det er bestemt ikke nemt at starte et tøjmærke. Der et simpelthen så mange ting, man ikke lige tænker over fra starten, siger hun med et stort smil, som fortæller, at udfordringerne på ingen måde har slået hende ud.

Katrine Schousboe
Jannie Blicher Jakobsen har taget en uddannelse i tøjproduktion i Australien og har tidligere arbejdet i modeindustrien. Foto: Lasse Sand

Måneder forsinket

Woodee skulle have været lanceret i efteråret - i øvrigt stort set samtidig med, at Jannie skulle føde parrets andet barn - tegninger, prøver og alt andet var sendt til Portugal, hvor tøjet skulle sys.

- Vi tog af sted for at tale de sidste detaljer og var sådan set klar. Men så gik det noget i stå. Der skete bare ikke noget.

I ugevis rykkede de for svar, men fik at vide, at man bare var blevet lidt forsinkede.

- Til sidst måtte jeg slå i bordet, og så viste det sig, at de havde fået smidt alt væk. Det var noget op ad bakke og betød også, at vi mistede hele julesalget, fortæller hun.

Her i foråret var de så klar til at gå i luften, men så kom coronaen.

- Vi lancerede 2. april, så det var absolut ikke den bedste timing, konstaterer Jannie Blicher Jakobsen lettere tørt.

De står selv for alt salg af tøjet gennem hjemmesiden woodee.dk, og planen er at have en række pop op-shops i forbindelse med store løb og stævner, hvor de kan præsentere tøjet. Men som følge af coronaen, er de arrangementer aflyst eller i bedste fald udskudt, så kræfterne bliver lige nu brugt på nettet.

- Man kan sige, at vi må navigere i kaos, og så må vi sadle om. Heldigvis er det lige præcis noget af det, vi har været vant til fra vores militærliv, siger hun, men lægger ikke skjul på, at de mangler den feedback, de havde håbet på at få fra kunderne ved de store stævner.

Katrine Schousboe
Fra ide til færdigt produkt - det er parret selv, der står for alt i firmaet. Foto: Lasse Sand

En gammel drøm

Parret har mødt hinanden på sergentskolen, men har i dag begge skiftet forsvaret ud med det civile liv.

- Jeg genopdagede på et tidspunkt min gamle drøm om at arbejde med tøjproduktion og at have mit eget mærke, og samtidig savnede jeg tøj til min egen aktive livsstil, og så var det jo bare at gå i gang, forklarer Jannie Blicher Jakobsen.

Coronakrisen har dog ikke kun været af det onde for Woodee, for hvor Esben Blicher normalt læser innovation og entreprenørskab på fuld tid, har han de seneste måneder med onlineundervisning kunnet bruge lidt mere tid på både familieliv og tøjmærke.

Det er derfor ham, der står for at finde ambassadører til firmaet og for meget af papirarbejdet.

- Hvis man skal sige noget godt om corona, så er det, at vi er blevet bedre til at jonglere med det hele. Vi har lært at sige til og fra overfor hinanden, for det er virkelig krævende at starte noget nyt og så også være et par. Det er svært ikke at tage det med hjem, konstaterer han.

Katrine Schousboe
Woodee vil være moderigtigt tøj til folk med en aktiv livsstil. Foto: Lasse Sand

Den store pakke fra starten

De to fortæller gerne, at de har store ambitioner for Woodee, og at særligt Jannie af og til synes, det er svært ikke at kunne det hele på én gang.

- I den perfekte verden rullede jeg den helt store pakke ud fra starten, ler hun og nævner som eksempel, at det er tanken, at man på sigt skal kunne aflevere sit brugte Woodee-tøj igen og få en form for rabat, når man køber nyt. Der er de slet ikke endnu, men det ligger dem meget på sinde, at der bliver tænkt over brugen af ressourcer.

Sweatshirts er lavet i økologisk bomuld, merinoulden er øko-tex, produktionen bliver holdt i Europa for at begrænse transport mest muligt og sikre et godt arbejdsmiljø, og i det hele taget skal kvaliteten af tøjet være så god, at man kan bruge det i årevis. Og ja, så er det altså tanken, at man skal kunne pante det, når man af den ene eller anden grunde ikke vil det længere.

De vil køre det hele selv i modsætning til at sende mærket ud i detailleddet, for de vil gerne have kontrol over deres brand. Med tiden skal der være concept stores, og markedet skal udvides til også at inkludere de nordiske lande og Tyskland.

- Det her er noget, vi vil sammen. Vi vil bygge en stor, god arbejdsplads med en stærk kultur. Det skal være noget, vi er stolte over at kunne give videre til næste generation, slår Esben Blicher fast, mens Jannie Blicher Jakobsen supplerer:

- Vi har begge prøvet rigtig mange arbejdspladser i meget forskellige miljøer og samlet en masse erfaringer, nu skal vi så se, hvad vi kan bruge af det.

Katrine Schousboe
Det er krævende at starte egen virksomhed, er parret enige om. Særligt når det også er med en coronapandemi som modspiller. Foto: Lasse Sand
Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...