Nyeste veganske tiltag er et par år gammelt. Veganske grøntsagsboller der serveres med pilaf af byg, tomater, broccoli og peberfrugt og plantebaseret yoghurt som dressing.
Mad & Drikke

Bugner af bæredygtighed: IKEA med flere og flere kødfrie alternativer

Sådan fortsætter IKEAs restaurant sin vej mod mere bæredygtighed

06. december 2022 kl. 06:15

IKEAs bistro har i årevis været kendt for at levere den sydsvenske ret "allemandsretten" til sine danske kunder. Kødboller med mos, brun sovs og tyttebær.

Men efterhånden er allemandsretten ikke for alle. Den stigende tendens mod bæredygtighed og flere og flere, der ønsker at spise kødfrit, betyder, at der i IKEA skal være noget for alle. Derfor udviklede varehuset for nogle år siden grøntsagsbollen, som blandt andet er lavet af ærter, majs og løg. Siden kom den vegetariske hotdog og endnu flere kødfrie alternativer til.

- Vi udviklede først den vegetariske plantebaserede bolle som et sundt alternativ til vores kødboller. Samfundet og forbrugere har forandret sig, og så skal vi følge med. Det betyder også, at vi hele tiden arbejder med vores produkter og forfiner dem, så vi altid har et velsmagende og sundt alternativ til animalske produkter, siger Peter Elmose, der er varehuschef i IKEA i Aalborg.

Det første veganske alternativ til de kendte kødboller var de plantebaserede lavet af ærteprotein, havregryn, kartofler, løg og æble.

Ét af de nyeste produkter på menuen er en videreudvikling af grøntsagsbollen. De veganske grøntsagsboller, tager skridtet videre fra vegetarisk til vegansk.

- I en årrække er forbrugerne mere og mere på vej over mod det veganske, og vi vil gerne have en balance i, hvad kunderne ønsker, og hvad vi kan tilbyde, siger Peter Elmose.

Han håber, at kunderne vil tage godt imod udviklingen og selv prøve de forskellige retter af, når de alligevel skal spise efter at have handlet.

- Vi kan jo mærke, at udviklingen er begyndt og er ved at accelerere. Og vi vil gerne være med til at pirre til deres lyst til at prøve noget andet. Selv om vi er et kødspisende folkefærd, så er vi flere og flere, der vælger et kødfrit alternativ engang imellem. Og hos os kan man jo prøve de forskellige vegetariske og veganske retter af til billige penge, siger Peter Elmose.

Den vegetariske hotdog har længe været at finde i bistroen.

De forskellige kødboller kan efterhånden også købes hjem fra frost, så man kan prøve sig frem derhjemme.

- Så kan man prøve det af og måske kopiere nogle af vores retter derhjemme. Men det er et udtryk for, at vi i IKEA globalt set går veganervejen uden dog at udfase vores kødretter. Og vi udvikler altså på vores retter hele tiden, for det SKAL smage godt og se lækkert ud. Ellers må vi gøre det om igen, siger Peter Elmose.

Så på denne måde har IKEA langsomt men sikkert udbygget sin Svensk Restaurant og Bistro hen imod mere bæredygtighed. 20 kødfrie valg er nu en del af menuerne - og der er nyt på vej. På et tidspunkt kommer der kyllingenuggets på menuen, der er lavet af hvedeprotein.

Et helt vegansk burgermåltid koster ikke alverden, hvis man har lyst til at prøve det.

Men det stopper ikke ved maden i IKEA. Bæredygtighed er på agendaen i alle IKEAs varehuse og i alle led fra produktionen til det færdige produkt.

Ud fra en overordnet vision om at sætte et mindre negativt aftryk på verden. IKEA har et stort klimaaftryk og arbejder på at reducere det ved valg af bæredygtige materialer og forskellige genbrugstiltag.

- Vi bruger i højere grad genbrugsplast og andet affald til at lave nye produkter. For eksempel har vi en bestikholder i metal, der er lavet af overskud fra møbelproduktionen. Vores fronter til køkkenlåger er lavet af 89 plastikflasker, og vores madpakkeposer er genbrugt plastik, siger Peter Elmose.

Et af de kendte IKEA-produkter, der er produceret af overskudsmetal i møbelproduktionen.

IKEA har en målsætning for 2030, så virksomheden er en del af løsningen på planetens klimaproblemer.

- Vi er trådt ind i det vigtigste årti i menneskehedens historie, og i IKEA er vi fast besluttet på at være en del af løsningen, sagde Johan Laurell, Country Manager for IKEA Danmark, da han aflagde årsrapport for 2021.

- I 2021 beviste vi, at vi kan balancere grønne fremskridt med sorte tal på bundlinjen. På trods af pandemien er forretningen sund, og vi er på rette vej med vores grønne omstilling. Året der gik, var i høj grad kendetegnet af ”Leap Year of Sustainability”. En overskrift som forpligter og fik os alle til at holde fokus på vores fælles mål i endnu et udfordrende år: at gøre IKEA til en klimapositiv, cirkulær forretning i 2030, lød det fra IKEA.

IKEAS mål for 2025

50 procent af hovedmåltider i vores restauranter vil være plantebaserede

80 procent af hovedmåltider i restauranterne vil være med ikke-rødt kød

80 procent af alle færdigretter vil være plantebaserede

80 procent af alle hovedmåltider i restauranterne vil overholde vores interne kriterier for sundere mad

Annonceret indhold

Nyeste