En femteklasse har pimpet Mathias' gamle spand - det handler ikke om fart
Den endelige destination er Spanien gennem Frankrig og Portugal. Og bilen? Den skal være mindst 20 år gammel
Når de kører ind i Spanien, og løbet er slut, har de stået overfor udfordringer, de aldrig havde forestillet dig, de skulle gennemføre i en bil, der ellers var blevet skrottet.
Det er kort fortalt eventyret, de tre unge mænd, Mathias Underlin, Lucas Diget og Jakob Bertelsen fra Aalborg, har sat sig sig for at gennemføre i deres gule lyn.
Sammen kalder de sig "Team No Problemo".

De deltager i det såkaldte Carbage run - den ultimative roadtrip - eller 5 dage gennem Europa i en gammel bunke skrot, som Carbage run selv beskriver det.
Tidligere har opgaverne været at finde en D-mark, tage et billede af en raceren Schæferhund eller et selfie med en levende and på låret i en 2CV.
Men hvorfor kaste sig ud i det umulige tankeeksperiment, hvor man risikerer at stå på et bjerg i Portugal med motorstop?
VW med grise på taget
Carbagerun blev i sin tid udtænkt af en kreativ hollænder, der inspireret af det britiske fænomen "banger rally" grundlagde Carbage run i Holland i 2008.
Første gang var i 2009. Og siden har adskillige Carbage runners ikke set sig tilbage.
Måske har du set Mads Pedersens genkendelige, grønne VW Jetta med grisene på taget, med alarmen, der får medtrafikanterne til at spærre øjnene op, når bilen drejer til højre?
De er faktisk kun tre biler tilbage, der har været med siden start.
Og én af dem er Mads' Jetta.

Team Green Snog
Egentlig havde de også kig på et par andre biler, for Mads gad faktisk ikke have en Jetta. Men Jettaen var nysynet.
- Da vi fik motorrummet op, var der malet nogle forskellige ting i grønt, fortæller Mads. Udover det fandt han et særligt klistermærke i handskerummet af det hardcore rockband Prodogy fra 1997.
- Det var jeg nødt til at eje. Så måtte jeg jo købe hele bilen, fortæller han og fortsætter:
- Hvis bilen har et Prodogy-klistermærke, har det nok også haft et hårdt liv, inden den mødte os.
Det er den tredje motor, Jetta'en kører på nu.
- Vi kører så også i noget af det ældste, der er med. Bygget på gammel teknologi, så motoren er fra 70'erne, hvis det er kan gøre det, fortæller Mads.

Fruen har også kørt
- Jeg har venskaber fra Carbage run, der kommer til at vare resten af livet, siger han.
Og fruen - Anette, hun har også kørt med to gange.
- Da vi begyndte at date, havde jeg faktisk kun Jetta'en, griner Mads. I år har han fået et nyt bekendtskab fra Ungarn.
En mand, der hjalp, da Mads Pedersen og makkeren Mathias var lige ved at opgive at nå til Rumænien, da de deltog i Carbage run i forsommeren.
- Gearkassen havde fået nogle bank, siger han.
Men ud af ingenting kom en mand og sprugte, om de havde brug for hjælp.
Han havde tilfældigvis et gearkasserenoveringsværksted - og renoverede gamle VW'ere.

Kører som en traktor
Det giver et adrenalin-kick, når det lykkes.
- Det er jo derfor, man gør det, siger siger Mads Pedersen.
Det lyder måske risikabelt, men for vennekredsen handler det om en impuls til at have det sjovt.
Og hvordan sikrer man så det? Det er egentlig et spørgsmål om at være et godt team.
- Martin - jeg havde med til Rumænien, han kan ikke holde på en skruenøgle, fortæller Mads og skynder sig at tilføje:
- Men han er skide god til at lave mad.
Det gule lyn
Men når den gule bil kører ind i Spanien, er det med Mathias Underlin bag rattet.
- Forventningen er, at den kommer til at have et nedbrud. Og så er det netop - hvordan kommer man videre, siger Jakob Bertelsen.
Og de er godt forberedte på at køre 600-700 km om dagen.
- Man når et punkt, hvor det faktisk er lige meget, om man sætter en skrue i, fortæller Jakob Bertelsen.
Sommerudgaven af Carbage run slutter officielt den 31. august.