Rikke og Kristine fra Gistrup har oprettet deres eget firma; de vil sælge unika-skjorter lavet af duge fra Italien

AALBORG: Har du nogensinde kigget på din mormors broderede dug på sofabordet og tænkt, at den kunne blive en genial skjorte?

Hvis du har, så er du ikke den eneste.

For Rikke Rørbæk har det været helt naturligt at begynde at få syet sit eget tøj. Hun og hendes datter joker med, at hun i nærområdet er kendt som hende den farverige, der går ture i skoven.

Det er faktisk ikke helt ved siden af. For tøj skal være farverigt, hvis du spørger de to kvinder. De står bag det nystartede firma Solo Uno, der designer og producerer unikke skjorter af broderede duge og sengetøj.

- Jeg har nok altid turdet skille mig lidt mere ud i forhold til andre i Aalborg. Nogle tænker måske, at jeg går rundt i natbukser, men projektet her handler også om at opmuntre folk til at turde lidt mere, forklarer 50-årige Rikke Rørbæk fra Gistrup.

Sarah Thun
For nogen ligner det måske natbukser, men det er altså farverigt hverdagstøj. Foto: Martin Damgård

Drømmeliv som iværksætter

Rikke Rørbæks mand har ofte opmuntret hende til at starte sin egen virksomhed. Engang ville hun være blomsterbinder, så drømte hun om en butik, og nu er det altså de specialsyede skjorter, hun har kastet sig over - og denne gang for alvor.

- Jeg sagde til min mand, at hvis han fandt en skrædder i nærheden, der ville sy for mig, så skulle jeg nok starte op, fortæller hun.

Det gjorde han så. På fem minutter på Facebook, havde han oprettet kontakt til en skrædder med base i Dronninglund, som sagtens kunne se det fede i projektet.

Så skulle CVR-nummeret oprettes - det betød en selvstændig virksomhed og en fremtid, hvor arbejdsdagen kunne bestå af ture på markeder i Italien og friske skjorter fra produktionen hver dag - i hvert fald i Rikke Rørbæks drømme.

I virkeligheden er det nok godt, at hun i firmaet har selskab af sin 22-årige datter Kristine Rørbæk Vognsen. Hun læser medievidenskab, og så er hun helt klart firmaets realist, bliver de to enige om.

- Min mor er meget sådan: Kom nu - vi skal i gang - vi skal sælge noget, griner Kristine Rørbæk.

- Jeg går meget op i, at det der kommer ud er ordentligt, at vi har styr på det, og at vi ikke lægger slørede billeder op, siger hun.

Bæredygtigt tøj med farve

Mor og datter har altid delt interessen for spændende outfits; de er kreative og har selv skabt tøj, men de har også fulgt med i, hvad der er moderne. Lige for tiden er det de tidløse, bæredygtige brands, der hitter, og det vil de gerne lave et nyt take på.

Sarah Thun
For Kristine Rørbæk er det vigtigt, at Instagram-profil, hjemmeside og billeder ser professionelt og ordentligt ud. Foto: Martin Damgård

- Vi vil gerne lave bæredygtigt tøj, man kan have for evigt, men det skal ikke være sort, hvid, grå eller beige, som mange af de andre spillere på området laver, forklarer Kristine Rørbæk.

Hos Solo Uno er konceptet nemlig glade skjorter - eller i hvert fald skjorter man bliver glad i låget af at kigge på. Farverne bliver kombineret på mange skæve måder, og det er de to kvinder spændte på modtagelsen af.

- Vi ved ikke helt, om aalborgenserne er der endnu, fordi det både er lidt dyrt og ret specielt. På den måde er det nok lidt mere en københavnerstil, det vi laver, griner Kristine Rørbæk, som har boet i hovedstaden i et års tid, men nu er flyttet tilbage til det jyske.

Familietid er vigtigt

For Rikke Rørbæk har det været en drøm at blive selvstændig, og hun har set flere i sit netværk kaste sig ud i projekter. Men det har været vigtigt for hende, at det ikke gik ud over familielivet.

- Mine forældre var selvstændige - og de var der bare ikke. Derfor har jeg valgt at prioritere at komme tidligt hjem fra arbejde og være der for mine børn, fortæller hun.

Derfor er det heller ikke alle former for iværksætteri, der har været reelle muligheder. For tanken om at skulle sige sit job op for at starte nyt har føltes meget forpligtende.

Heldigvis er der nu blevet mulighed for at starte virksomheden som en hobby, og så er det også blevet en måde at være sammen med datteren.

Sarah Thun
Mor og datter er begge storforbrugere af farve. Både i de daglige outfits og i hjemmets indretning. Foto: Martin Damgård

- Jeg er jo også mega stolt af Kristine. Jeg er imponeret over de ting, hun kan. Hun skriver pressemeddelelser, tager billeder og får det hele til at se professionelt ud - ting jeg aldrig havde tænkt på at gøre, fortæller hun.

De to håber, at mærket en dag bliver kendt som et stærkt og tidløst kvalitetsbrand, men som det ser ud lige nu, prøver de at være realistiske, at tage den med ro og se hvad der sker.

- Vi skal huske os selv på, at vi gør det, fordi vi synes, det er sjovt, og fordi vi kan lide det, og et af de største problemer er jo, at mor gerne vil beholde halvdelen af skjorterne, forklarer Kristine Rørbæk med smil i stemmen.

Fest ved første salg

For nu har de to fortsat job og studie ved siden af - hjemmesiden er endnu ikke oppe at køre, og de har et meget begrænset antal skjorter på lager. Til gengæld har de heller ikke en masse penge ude at flyve, og det giver ro i maven som iværksætter.

- Vi er slet ikke modige nok til at satse alle vores penge på noget. Måske det sjove også går lidt af det, hvis vi skulle stå klar med 300 skjorter om en uge, fortæller Kristine og fortsætter:

- Indtil videre har vi selv råd til at betale det, det koster, fordi vi ikke lægger en stor ordre. Det er slow fashion, hvor vi tager god tid til hver skjorte.

Fremtidsplanerne lige nu er at holde en fest, når den første skjorte er solgt, men de to ved godt, at i Løvens Hule er succeskriteriet ofte, at man kan trække løn ud til sig selv - og de håber, at det en dag bliver aktuelt.

Men de bliver aldrig sådan nogle iværksættere, der glemmer at holde fri. For det handler om at hygge sig med projektet, mener Rikke Rørbæk.

- Hvis det ikke bliver til noget, så har vi jo bare en masse pæne skjorter.

Sarah Thun
Du kan følge Solo Uno på Instagram som @solounostudio. Foto: Martin Damgård
Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...