Der er både fordele og ulemper ved, at den grønne omstilling er sat højere på dagsordenen, mener klummeskribent Gittemarie Johansen

KLUMME: Her forleden gik jeg i mit lokale supermarked og ledte efter madvarer uden emballage. Ja, det er lidt sværere i disse tider, men der er da stadig kartofler, løg, gulerødder og kål at finde. Jeg faldt i supermarkedet over nogle forskellige tiltag, som så ud til at relatere sig til bæredygtighed - men desværre er vejen lang for nogle af dem, og det er det, som dagens klumme handler om.

Der er nemlig både fordele og ulemper ved, at den grønne omstilling i så høj grad er blevet sat højere på dagsordenen. Det er naturligvis en fordel, at vi reflekterer og tager stilling til de materialer og produkter, vi bruger, og at vi genovervejer vores forbrug.

Jeg klapper altid i hænderne, når jeg ser virksomheder, butikker og restauranter, som fjerner noget unødvendig plastikemballage og sætter grøn mad på menuen. For det er de små ting, vi ser andre gøre i vores hverdag, som får os selv til at tænke over, hvordan vi gør tingene derhjemme. Så på den måde er det fantastisk, at der er sådan gang i den bæredygtige dagsorden.

Men der er også en ulempe ved den måde, hvorpå vi omtaler den grønne omstilling. Nu hvor vi er blevet kollektivt enige om, at plastik er yt, så har jeg set utallige virksomheder ty til engangsbestik, poser, tallerkener og så videre i andre materialer end plastik, for eksempel bambus. Der står endda i flere supermarkeder bambus-engangsservice pakket ind i plastik, og dét er bare lige sagen, dét er bare grønt.

Jeg håber, at min sarkastiske tone trænger igennem her, for jeg synes umiddelbart ikke, at det er vanvittig smart. Jovist, CO2-aftrykket af naturlige og kompostbare materialer kan rent faktisk være lavere end plastik, men hvis vi blot smider dem i skraldespanden og ikke i komposten, jamen så får de præcist samme skæbne som plastikservice, og udlever derfor ikke deres fulde potentiale som bæredygtige produkter.

Bambusservice, synes jeg, er et godt eksempel på symbolsk bæredygtighed. Her er et upopulært materiale blevet erstattet af et mere hipt og smart materiale, så vi alle kan have bedre samvittighed. Egentlig bør man jo stille krav til, at produktet fundamentalt ændrer sig, og at virksomheder ikke blot foretager symbolske ændringer for skabe en hurtig profit på et engangsprodukt. Problemet med symbolske, ”bæredygtige” ændringer er også, at det bliver enormt svært for den enkelte forbruger at navigere i, hvad bæredygtighed egentlig er.

Den grønne omstilling bruges konstant i marketing til at fremvise, hvor super med på bølgen en virksomhed er, og så bliver udskiftning fra en plastikpose til en biopose et klap på skulderen og et grønt alibi. Jeg har særligt en høne at plukke med bioposerne, som efterhånden kan findes i mange supermarkeder. Det er poser, som jeg ofte ser, er lavet af blandingsmaterialer som for eksempel 70 procent plastik og 30 procent bioplastik. Det er for mig at se den værste løsning, man kan finde, den er udelukkende symbolsk, for man har rent faktisk blot gjort bæredygtighed sværere. Disse poser kan nemlig hverken komposteres eller genanvendes, de er engangsprodukter, som har en enormt kort levetid, og råmaterialet kan ikke udvindes til nye produkter.

Den mest bæredygtige løsning er desværre ikke en, som skaber store resultater og lækker marketing. Den grønneste løsning er produkter, der kan bruges flere gange uden at gå i stykker, det er produkter, vi kan vaske, reparere og bruge igen. Den bæredygtige dagsorden skal ikke pakkes ind i plastik og bruges som alibi således, at vi kan fortsætte med alle vores andre vaner.

Vi mangler en systematisk ændring i, hvordan produkter produceres og markedsføres. Derfor gør det ikke noget, at man som forbruger råber op, når tingene ikke er gode nok. Vi behøver ikke finde os i, at virksomheder skifter plastikposen ud med en pose med kun 70 procent plastik og så tænker, at de har gjort deres. Det svarer lidt til at sætte et plaster på et brækket ben, nice try homie.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...