Vores klummeskribent Niels Skovmand kommer med et venligt vink til de fysiske butikker

KLUMME: Jeg deler, som så mange andre, bekymringerne om de fysiske butikker og den stigende konkurrence fra netbutikkerne.

Jeg har set skrækeksempler fra USA, hvor centrum ligger øde for butikker. Det kan ikke anbefales.

Jeg vil da også begræde, hvis den dag kommer, hvor butikkerne forsvinder fra bybilledet, og der kun er burgerbarer og caféer tilbage. Men skal den krig vindes, skal der også ske noget.

Jeg har flere gange oplevet at træde ind i en butik, hvor jeg er blevet mødt af en ekspedient, hvor jeg fejlagtigt har antaget, at en grundlæggende viden om de enkelte produkter var naturligt. Sammen med disse har jeg så googlet mig frem til svar, som jeg selv kunne have klaret.

Flere gange har jeg da også afsluttet mit besøg med ordene: ”Det behøver du ikke bruge din tid på, det skal nok selv undersøge”. Dette er ikke blevet sagt i vrede, det er nærmere blevet sagt i sympati med den enkelte ekspedient.

Nu er jeg indrettet på den mærkelige måde, at når jeg først tager afsted på indkøb, ja, så har jeg en klar idé om, hvad det er, jeg skal have med hjem. Så skal jeg ikke have tilbudt alt muligt andet. Og nej, jeg vil ikke spare 200 kroner på en pladespiller ved at skifte til et andet mobilselskab. Så vil jeg faktisk hellere have, at du sætter dig ind, hvilke varer du har.

En af de helt store fordele ved at bevæge sin krop ind i en fysisk butik er jo netop, at man kan få set varerne og føle på dem, og sikre sig at kvaliteten er i orden.

Når man så har fundet det produkt, man gerne vil have med hjem med det samme, den står jo i butikken, så bliver man slemt skuffet, når man bliver mødt med ordene: ”Dem har vi desværre ikke flere af”.

Jeg kan naturligvis ikke forlange, at alle butikker skal have et sindssygt varelager, men når jeg kan se varen, så antager jeg, åbenbart fejlagtigt, at den også findes i butikken.

Her bliver man så tilbudt, at de kan bestille den hjem, de har den om to dage. Jeg kan også selv købe den på nettet og få den sendt hjem, så jeg sparer turen en anden gang.

Sidst men ikke mindst. Når man træder ind i en butik, vil man gerne mødes med en eller anden form for signal om, at man rent faktisk er velkommen. Jeg oplever desværre engang imellem, at det virker som en personlig fornærmelse, når man træder ind i butikken.

Endnu værre oplevede jeg forleden, at to ekspedienter havde en højlydt diskussion, med hinanden om, hvor trætte af, de var at stå ved kassen, og at det var for nederen, at de ikke var blevet afløst. Jeg har alt mulig respekt for ønsket om en pause. Men jeg behøver ikke være vidne til vagtplanproblemer og kollegaer, der tydeligvis bruger for lang tid på toilettet.

Jeg har selv stået i butik og husker alt for tydeligt de kunder, som bare var nogle idioter. Jeg husker også den sidste time, hvor man glædede sig til at lukke butikken og komme hjem. Men der er også en del af jobbet, der kræver, at det bliver parkeret i baglokalet.

Jeg elsker at se butikker i min by, og jeg støtter dem også gerne, men en dag med shopping må helst ikke ende med sætningen: ”Næste gang køber jeg den på nettet”.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...