Niels Adolfsen går målrettet ind til sit nye job. Foto: Henrik Bo <i>Foto: Henrik Bo</i>
Mennesker

Niels har seks millioner kunder, men to store udfordringer springer ham i øjnene

Han kender fremtidsudsigterne for detailhandlen. Derfor forsøger han at komme udviklingen i møde med et nyt initiativ

08. august 2022 kl. 19:34

AALBORG: - Nu er du ikke højdeskræk, vel?

Fødderne forsøger at finde fodfæste på tagpappet. Med en håndbevægelse gelejder Niels Adolfsen os en tak længere op ad taget og peger derefter ned gennem en glasrude.

Nedenfor kan vi se en menneskemængde, der passerer hinanden på kryds og tværs. I løbet af et år vil omtrent seks millioner gæsters veje krydse hinanden her på torvet, der forbinder fem gader med hinanden.

De seks millioner gæster er Niels Adolfsens.

- Der er ingen tvivl om, at Corona har ændret den måde, vi handler på i dag, og at mange butikker har svært ved at sælge lige så meget som før Corona. Heldigvis har Corona også vist, at vi ikke kan undvære at mødes med hinanden. Heller ikke når vi handler, siger Niels Adolfsen. Foto: Henrik Bo <i>Foto: Henrik Bo</i>

Han er Center Manager for Aalborg Storcenter. Med nu lidt over et halvt år i jobbet som chef for Nordjyllands største shoppingcenter er han dermed klar til at give et indblik i de planer, han gør sig for centret. I hvert fald nogle af dem.

En af erhvervets helt store udfordringer disse år er at tiltrække og bevare kvalificeret arbejdskraft, fortæller han. Samtidig bliver de fysiske butikker presset af nethandlen, der de seneste tre år er gået fra en markedsandel på 15 procent til 25 procent.

Derfor er hans første vidtrækkende tiltag som Center Manager en "Masterclass for detailhandlen". Det skal ruste de fysiske butikker til en tid, hvor kunderne bliver færre og arbejdskraften sværere at fastholde, forklarer han.

- Vi kan allerede nu se udviklingens konsekvenser i de mindre byer, og vi kender på forhånd resultatet af udviklingen. Derfor vil vi sammen med Business Aalborg og Erhvervshus Nordjylland skabe et tilbud, der skal forbedre butikkernes vilkår for at klare sig, siger Niels Adolfsen.

Du kan læse hele historien og portrættet af Aalborg Storcenters nye Center Manager på Nordjyske.dk.

Det tilbyder Masterclass for Detailhandlen

- 25% af alle butikker over hele Nordjylland vil lukke, hvis butikkerne ikke for alvor tager kampen op mod nethandlen. Sådan ser virkeligheden ud efter Corona, hvor nethandlen nu har taget 25% af salget fra butikkerne, skriver Aalborg Storcenter, Business Aalborg og Erhvervshus Nordjylland i en pressemeddelelse.

- Fortsætter butikkerne som de gør nu, så kommer nethandlen til at tage endnu mere af salget. Skal det lykkes at stoppe udviklingen, må der nye værktøjer til.

Fem af de vigtigste punkter i uddannelsen er:

1. Butikscheferne skal uddannes i ledelse, så de kan gøre deres ansatte endnu dygtigere og endnu gladere for at gå på arbejde.

2. De ansatte i butikkerne skal trænes til at blive bedre til at sælge og udnytte de fordele det giver, at kunden står i butikken.

3. Butikkerne skal blive bedre til at planlægge kundens vej gennem butikken, nøjagtig ligesom netbutikker optimere deres hjemmeside til at sælge mest, og som McDonalds, der har øget deres salg helt vildt, ved at optimere på kundens vej gennem deres restauranter.

4. Butikkerne skal lære, hvordan de bruger online markedsføring på lige vilkår med nethandlen, og hvordan de forskellige typer af markedsføring påvirker salget i dens butik.

5. Butikkerne skal være bedre til at fortælle hvad de gør for at passe på den verden vi alle sammen lever i.

Uddannelsesforløbet er stablet på benene i et samarbejde mellem Aalborg Storcenter, Business Aalborg samt Erhvervshus Nordjylland og vil i første omgang strække sig over fem tirsdag fra den 30. august til den 25. oktober i Aalborg Storcenters lokaler.

Annonceret indhold

Nyeste