Byens nye havnebus er i vandet - men du må foreløbig kigge langt efter en tur

AALBORG: Den ser relativt undseelig ud, som den ligger og skvulper ved kajkanten ved Stigsborg.

Men den lille motorbåd med plads til fem personer er intet mindre end byens nye havnebus.

- Det er et kæmpe projekt, der kommer til at binde byen sammen på en helt nye måde, siger Kurt Bennetsen, der projektleder for udvikling af aktiviteter på Stigsborg og drivkraft i havnebusprojektet.

Båden er det første spæde skridt mod det, der skal blive den nye maritime færdselsåre i Aalborg. Tanken er, at vi inden for de næste år skal kunne stå på båden i Aalborg og efter ganske få minutter lande i Nørresundby eller ved et af de øvrige stoppesteder.

- Vi arbejder på, at der bliver fire-seks anløbssteder på hver side af fjorden, og at man i fremtiden kan sejle direkte til lufthavnen, forklarer han.

Katrine Schousboe
På Stigsborg Brygge fortæller et stort skilt om testsejladserne, der netop er gået i gang.Privatfoto

Båden er i vandet

Allerede fra denne uge kan man se det lille fartøj futte frem og tilbage mellem Stigsborg Brygge og kajen ud fra AAUs afdeling Create.

Men inden du finder Rejsekortet frem, så bør det tilføjes, at motorbåden slet ikke tager passagerer med, for den lille Nordan 21 er blot et midlertidigt fartøj, der i første omgang skal bruges til at kortlægge trafikken på fjorden.

Ideen i hele projektet er nemlig, at den endelige havnebus skal være et batteridrevet, førerløst fartøj, men for at komme der til, skal computere fodres med data om livet på fjorden og hvilke eventuelle forhindringer båden kan risikere at møde - om det så er krydstogtskibe, kajakroere eller affald.

- Båden skal kunne genkende alting, så den kan handle derefter. Aalborg er et rigtig godt sted at lave den slags, fordi fjorden er overskuelig, der er en begrænset mængde trafik og så er brovagten tæt på, forklarer han.

Netop brovagten er vigtig, fordi der i sidste instans skal være en back up, og brovagten vil per fjernbetjening kunne overtage styringen af fartøjet, hvis noget går galt.

Katrine Schousboe
Projektet med at få den førerløse havnebus på vandet, kommer til at strække sig over de kommende år. Det er Kurt Bennetsen (t.v.), der er ankermand, mens Lars Brøndbjerg er teknisk tovholder - og skipper.Foto: Lars Pauli

En chance for Aalborg

Endnu er meget af det fremtidsmusik, men Kurt Bennetsen kalder det en fantastisk chance for Aalborg til at vise, hvad byen kan, når det gælder løsninger til førerløs grøn skibstrafik. For selv om meget af teknologien isoleret set allerede eksisterer, så har endnu ingen evnet at få det til at spille sammen.

- Vi har et forspring, fordi vi har masser af muligheder for at samarbejde med uddannelser om det allernyeste, siger han.

Derfor skal det nye førerløse system også udvikles i et samarbejde mellem blandt andet universitetet, Aalborg havn, Nordjyllands maritime brancheudviklingscenter Marcod og ingeniør- og softwarevirksomheden Logimatic.

På vej mod det førerløse

På Stigsborg Brygge fortæller et stort skilt, at projektet nu er i gang, og der den kommende tid bliver sejlet testsejladser.

I løbet af det næste år bliver sejladserne udvidet, så der kan komme passagerer med, og motorbåden skiftet ud med en større båd. Teknologien, der gør båden førerløs, introduceres gradvist, sådan at der i begyndelsen fortsat vil være personale om bord. Det skal nemlig også testes, hvordan passagererne reagerer på alt det nye.

I 2020 skulle der gerne være anlagt et antal plateauer med stoppesteder og den første førerløse båd eller færge være en realitet.

- Det skal kunne lykkes. Vi har alle muligheder, siger Kurt Bennetsen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...