24-årige Astrid Frank Jørgensen har sin egen webshop - læs om hendes iværksætterrejse her

AALBORG: Astrid Frank Jørgensen startede med at sælge brugt tøj på Facebook og Instagram som teenager, og det pustede for alvor liv i drømmen om en dag at være selvstændig i tøjsalgsbranchen.

Nu driver hun sig egen succesfulde webshop fra lagerlokaler i Vestbyen under navnet astridfrank.dk, hvor hun sælger trendy modetøj og accessories til kvinder i hele Danmark.

- Det har altid ligget lige for næsen af mig, men jeg havde aldrig tænkt, at jeg turde gøre det, fortæller hun med et smil.

Pauline Vink
Astrid Frank Jørgensen bruger sociale medier til at finde inspiration og følge med i de nyeste trends, sådan at hun kan bestille varer hjem, der passer ind i moden. Foto: Claus Søndberg

Drømmen startede allerede i barndommen

Som barn elskede Astrid Frank Jørgensen at lege butik, og da hun senere fandt ud af, at hun var god til at sælge sit tøj på sociale medier, begyndte hun at drømme om at have en rigtig tøjbutik en dag. Hun tænkte derfor, at det ville være en klog beslutning at læse til markedsføringsøkonom efter studentereksamen. Hun interesserede sig jo for salg, og det ville derfor være den sikre vej at gå.

- Der var cirka et halvt år til, at jeg kunne starte, og min mor pressede lidt på i forhold til, at jeg skulle til at i gang med noget, fortæller Astrid Frank Jørgensen.

- Jeg tog derfor Handelsskolens Grunduddannelse som supplement til min studentereksamen på 10 uger, og undervejs kunne jeg bare mærke, at jeg så gerne ville have den webshop, som jeg havde drømt om så længe, siger hun.

- Hvorfor skulle jeg så vente, når jeg egentlig godt vidste, hvad det var, jeg gerne ville? Jeg måtte derfor tage en beslutning, der var for mig selv. Jeg tænkte derfor: "Okay, jeg kan jo godt", fortsætter den unge iværksætter.

Webshoppen blev en realitet

Efter beslutningen om at være selvstændig var taget, var der ikke langt fra tanke til handling. Astrid Frank Jørgensen købte de første varer hjem i efteråret 2018, og dem startede hun med at sælge igennem sociale medier. Efter et halvt år var succesen ikke til at tage fejl af, og marts 2019 gik www.astridfrank.dk i luften.

Siden da har det for alvor taget fart, og Astrid Frank Jørgensen kan fortælle, at webshoppen er kommet rigtig godt fra start. Hun troede egentlig, at hendes forretning ville henvende sig til en bestemt målgruppe, men det har vist sig, at mange flere, end først antaget, er vilde med de varer, hun sælger.

- Jeg troede, at jeg ville ramme folk på min egen alder, plus minus fem år, men jeg rammer faktisk noget bredere. Det er virkelig kvinder i alle aldre, der køber hos mig, fortæller Astrid Frank Jørgensen.

- Jeg troede også, at det primært ville være lokalt, men det har overrasket mig meget, at jeg allerede har mange kunder i hele landet, fortsætter hun.

En del af succesen kan måske skyldes, at Astrid Frank Jørgensen går meget op i, at kunderne kan få en virkelig fornemmelse af tøjet, inden de køber det. Hun har nemlig selv oplevet at blive skuffet, når hun har handlet på nettet.

- Jeg bruger billeder, der er mere naturlige, og så laver jeg også videoer, sådan at man kan se tøjet ordentligt. Derved kan folk bedre kan se, hvordan produktet ser ud, inden de får varen, fortæller hun.

- Jeg bruger også mig selv og mine veninder som modeller, og vi er mange forskellige størrelser og højder, og derved bliver det også mere ægte at se på, fortsætter hun.

Pauline Vink
Astrid Frank Jørgensen håber, at hun snart kan designe sine helt egne unikke varer. Foto: Claus Søndberg
Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...