Niels Skovmand er begejstret for danskernes nye folkehelt, som han kalder solstrålen i en mørk tid

11. marts lukkede Danmark ned, og vi tog hul på en anderledes og forvirrende periode, som vi alle vil huske. Pludselig skulle vi stå sammen hver for sig, og den sociale kontakt skulle minimeres så meget som muligt. Det betød en anderledes hverdag, hvor vi ikke længere skulle i skole, på arbejde og mødes med vores familier.

Vi mennesker er flokdyr, og det ikke at skulle i byen, til fester og nyde kulturoplevelser sammen gav et underligt tomrum. Så da det så allermørkest ud på den sociale himmel, dukkede der en helt op på den hvide hest. Som en fugl Fønix kom Phillip Faber og skabte lys og genfødte en følelse af fællesskab.

Der sad han hjemme i en stue, præcis som vi selv gjorde det. Han var det samme sted, indenfor. Genkendeligheden var ikke til at tage fejl af. (Hvorfor de rykkede ham ind i et sterilt studie uden personlighed, er mig stadigvæk en gåde).

For de børn, der kom i skole igen, blev den daglige fællessang med stemmeopvarmning en kærkommen del af hverdagen.

Faktisk virkede stemmetræningen også fint til stimulering af maveregionen, inden fredagsslikket bliver indtaget. En tradition jeg tænker at fortsætte med.

Mænd som kvinder tog imod denne velpolerede og charmerende mand, der med sit ufejlbarlige smil og evigt glade udtryk skabte en følelse af tryghed og stabilitet.

Med hans forkærlighed for de gamle sange og evner til at artikulere, vakte han minder om en tid, før vi kendte til Covid 19. Når Faber sad og sang vores fædrelands så vemodige sange, var det som at blive henført til en gammel Morten Korch-filmatisering.

Det var lige før, at den insisterende sang fik den rød- og hvidternede dug til at blafre som Dannebrog på en krystalblå juli-sommerhimmel.

Men sorte skyer begyndte at samle sig i det fjerne. Da Danmark så småt begyndte at åbne op igen, begyndte kritiske ryster at samle mandsmod til at pege på den pletfrie mand.

Hans Toft-Olsen, en professionel stemmetræner, anklagede ham i avisen.dk for at lære den brede befolkning dårlige og skabede sangmanerer. Thomas Blachman ytrede til bt.dk, at grunden til Fabers succes var den manglede konkurrence fra X-Factor. Seertallene skulle dog senere bevise vores kærlighed til Faber.

Tænk sig, at der i denne uperfekte verden findes den perfekte mand… eller gør der? Findes der en mørk side til Phillip Faber?

Har han fået udført sort arbejde? Har han dræbt babysæler, eller synes han faktisk, at Gilli laver gode sange?

Jeg vælger indtil videre at tro, at Faber er ren.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...