Få de fede tips fra spiseeksperten

AALBORG: Nu er det for alvor blevet tid til at indtage vanvittige mængder af mad, og for de fleste kan det virke som en vanvittig udfordring. Når du står for foden af Mount de sovs, kartofler og kød, kan det allerede der virke uoverskueligt, og når man så når toppen og de tyndere luftlag, bliver det en vanvittig udfordring.

Det er her på toppen, at du står og gisper efter vejret, og overvejer, om du nogensinde skal slippe levende derfra. Så står man der med kødsvende piblende på panden og den brænde fornemmelse af mavesyren, der presser sig op. Hvad kan man gøre, og var der noget man kunne have gjort? Det spørgsmål har vi stillet til Aalborgs ultimative madmaskine, Ruben Lemcke-Mikkelsen, der igennem flere omgange har ført Aalborg øverst på sejrsskamlen til DM i hotdogspidsning.

- Lad det være sagt med det samme, at hvis du ikke allerede begyndte at øge dit madindtag i slutningen af november, så er der ikke meget, du kan gøre, lyder fra Ruben Lemcke-Mikkelsen.

Når han begynder træningen til en stor spisekonkurrence, begynder han allerede at træne maven en måned, inden konkurrencen skal stå. Mavesækken skal udvides, så den klare de store mængder mad, og der er kun én måde, den kan udvides på.

- Man kender det jo selv. Efter en dag med store mængder madindtag, der kan man tit spise tilsvarende mere dagen efter, lyder det fra kenderen.

- Man skal først lægge en plan for, hvor meget mad man har tænkt sig at indtage og derefter lægge stille og roligt ud. Men hvor mange gør det? Vi kaster os jo tit over maden allerede fra starten. Det man skal huske på, er at man nok skal bruge en del timer ved bordet og så forsøge at disponere over madindtaget, lyder det rutineret fra Ruben Lemcke-Mikkelsen.

Han gør opmærksom på at der er stor forskel på en almindelig middag og at deltage i en decideret spisekonkurrence.

- Ved de store konkurrencer, som i DM i hotdog-spisning, har man en helt andet anden tilgang til spisningen. Der skal det gå hurtigt, og der skal meget ind. Der gælder det om at få meget ind fra starten, inden kroppen registrerer en mæthedsfornemmelse. Til julefrokoster og ved julemiddagen skal man jo i stedet bruge god tid, fortæller Ruben Lemcke-Mikkelsen.

Netop erfaring med den hurtige spisning har den mangedobbelte spiser præsteret af flere omgange. Tilbage i 2017 spiste han 36 hotdogs på 15 minutter.

- Man skal netop være helt skarp på, om det er en spurt eller maratondistance, man står overfor. For man når jo trods alt at fordøje noget mad over de timer, man sidder ved bordet. Hvis kvalmen kommer snigende, som den jo gør, så skal man lige holde en pause og sunde sig. Nu er jeg jo nordjyde by hart og vil helst ikke se mad gå til spilde, griner Ruben Lemcke-Mikkelsen.

Når man efter det hidsige madindtag sidder og sunder sig, kan man godt opleve en stigende tørst, og der kan være kamp om pladsen. Til det har den professionelle spiser et godt tip.

- Når man har spist store mængder mad med et højt indhold af salt, kan man godt blive ramt af en voldsom tørst. Det gør jeg, når jeg har spist i en konkurrence, og der er der ikke plads til meget væske. Så der kommer der noget helt andet på bordet, nemlig sodavandsis. Der er et eller andet fantastisk ved dem, som slukker tørsten. Jeg ved ikke, om det er kulden eller sukkeret, der gør det, men det er genialt som tørsteslukker, lyder det rutineret.

Efter en konkurrence, eller her julen og nytåret, skal maven ned i størrelse igen. Her er der desværre ikke nogle nemme løsninger. Der er kun den hårde vej.

- Jeg kan jo ikke spise mellem tre og fire kilo mad hver dag, så bliver jeg jo kæmpestor. Efter en konkurrence går der lige et par måneder, hvor jeg må fortælle mig selv, at jeg ikke skal drikke otte liter koldskål eller spise 35 burgere. Man må forvente, at der går et par måneder, hvor man skal skrue ned på indtaget. Det kan også være, at man skal faste et par dage. Det er ikke skide behageligt, men det kan være, at det er det, der skal til, slutter Ruben Lemcke-Mikkelsen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...