Den store handelsdag foregår for manges vedkommende online, men selv om du handler fra sofaen, kan du stadig være med til at sikre naboens job og skatteindtægter til kommunen

AALBORG: Måske har du allerede udset dig tilbuddene, du skal kaste dig over på Black Friday.

Den store handelsdag, der oprindeligt startede i USA, har siden den kom til Danmark vokset sig til at være en enorm tilbudsfest - især online - og købelystne danskere har efterhånden taget 'helligdagen' til sig.

Og det er selvfølgelig dejligt at få nyt sengetøj, en ny gamerstol eller fire nye middagstallerkner med en klækkelig rabat, men derudover har du også mulighed for at spendere lommepengene med god samvittighed, hvis du samtidig handler lokalt.

For selv om det måske ikke er noget, du tænker over, så har virksomheder, som du måske primært kender fra deres webshops stadig masser af medarbejdere, som er med til at drive forretningen.

Og det betyder, at du med dit køb kan være med til at sikre lokale arbejdspladser og dermed også skatteindtægter til kommunekassen.

I Aalborg kan du derfor overveje, om du skal gøre brug af tilbuddene hos nogen af dem, som har hovedkontor i kommunen.

- I har jo Coolshop, Luksusbaby og Teeshoppen i Aalborg, siger E-handelsdirektør i Dansk Erhverv Niels Ralund, når han bliver spurgt om nogle af de store aalborgensiske e-handelsvirksomheder.

Derudover peger han på en generel tendens til, at virksomheder indfører omni-channel-modeller, hvor lokale butikker får en del af den digitale omsætning, som bliver brugt i deres lokalområder.

På den måde havner en del af dine digitale indkøb i lokale hænder.

- Modellerne kan variere, men de fleste gør det sådan, at de lokale butikker bliver tilskrevet en del af det, som bliver betalt online, siger Niels Ralund.

Han nævner, at butikker som f.eks. Elgiganten, Power, Sport24, Imerco og Matas arbejder på den måde.

- Tidligere holdt butikkerne lidt igen med at henvise kunderne til deres hjemmesider, og det fik nogle kunder til at føle sig dårligt behandlet. Men efter man har indført de her strategier, mister butikkerne ikke noget ved at henvise kunderne til de digitale platforme, og det er en af årsagerne, der har fået handlen til at boome.

Det går generelt godt med e-handlen i Nordjylland. Senest skrev Nordjyske, at Jacob Risgaard, der er en af ejerne af Coolshop, havde et særdeles godt 2021.

Hans holdingselskab har haft det bedste regnskabsår nogensinde og kunne indkassere på den gode side af 100 millioner. Det kan du læse mere om her.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...