23-årige Simon Gardarsson har succes med sine dystre billeder skabt af prikker - den kommende måned er han med på en stor gruppeudstilling på Jarsbo Contemperary Art

AALBORG: Han står på skateboard. Spiller også lidt guitar, men det er ved tegnebordet med tuscher og papir og musik på anlægget, at Simon Gardarsson befinder sig bedst.

Den 23-årige tilflytter til Aalborg har tegnet så længe, han kan huske. Alt muligt. Men for et par år siden blev han opmærksom på pointillisme, dot art eller bare prik kunst, hvor man skaber et motiv ved at sætte i tusindvis af små prikker eller klatter sammen.

- Jeg så nogle andre kunstnere, der lavede det, og så ville jeg prøve. Og så er jeg bare fortsat derfra, forklarer han.

Over skrivebordet hænger en samling af de billeder, han bedst kan lide. Dystre og på samme tid dragende skovmotiver med tydelige eventyr-undertoner skabt af titusindvis af bittesmå prikker lavet med tusch.

- Jeg bruger de tyndeste, man kan få på 0,05 mm, forklarer han og demonstrerer, hvordan det sker.

Han varierer prikkernes størrelse for at skabe tekstur i motivet, og prik efter prik giver han liv til den slangeham, han arbejder på.

Katrine Schousboe
Prik på prik på ... Det tager i tusindvis af prikker at skabe motiverne. For at give liv laver han prikker i forskellige størrelser og med varierende afstand mellem. Foto: Lasse Sand

Slanger er sammen med træer et gennemgående motiv i hans produktion. I det hele taget er han draget mod et dystert, okkult univers med skeletter og død - en stil, som oftest betegnes dark art.

Stort set alle billederne har en cirkel - oftest en måne - for den er med til at give dybde.

- Der er typisk en historie bag det, jeg tegner, og jeg går altid efter at lave noget, der skaber en oplevelse for den, der kigger. Man skal tænke, ”hvad er det med den skov, hvorfor er den dragende”. Mange siger, at mine motiver er valgt som et oprør overfor min baggrund, siger han.

Simon Gardarsson forklarer, at han er vokset op i en kristen familie i Vestjylland, og det nok er rigtig nok, at hans tiltrækning mod det okkulte, er en rebelsk side af ham.

Og slangerne? Ja, dem kan han bare godt lide at tegne.

Katrine Schousboe
Når Simon Gardarsson tager hul på et nyt billede, tegner han kanterne af de større elementer op med blyant og begynder så dernæst det langsommelige prikkearbejde. Foto: Lasse Sand

Rift om Simon

Selv om Simon Gardarsson altid har tegnet, har han aldrig fået nogen form for undervisning. Han er autodidakt, og lærer som han arbejder sig frem.

Lige nu eksperimenterer han meget med, hvordan han bedst frembringer de lys- og skyggeeffekter, der giver liv. Han tegner de grove træk i tegningen op med blyant og går så ellers hurtigt i gang med ”at prikke”.

- Det går så langsomt, at jeg kan nå at ændre ting undervejs, derfor er det også sjældent, at jeg laver fejl, fortæller han.

Det lille slangebillede, han arbejder på, vil tage ti timer at gøre færdigt, anslår han. De lidt større skovbilleder har han brugt 80-90 timer på at få frem.

Og der er rift om Simon Gardarssons tuschmotiver.

Han flyttede til Aalborg i foråret 2018 for at begynde på Techcollege. Omtrent samtidig skrev han rundt til en række af byens gallerier for at præsentere sig selv.

Det blev til et samarbejde med Jarsbo Contemporary Art i Adelgade, som har repræsenteret ham siden.

- Jeg er rigtig glad for galleriet og for byen, så jeg har ingen planer om at skulle andre steder hen, lyder det.

Katrine Schousboe
Ofte bliver han så grebet af arbejdet, at han sidder i flere timer og tegner. Men det ensformige arbejde er hårdt for hånden og øjnene. Foto: Lasse Sand

På vej ud i verden

Forleden åbnede galleriet en stor gruppeudstilling med både danske og udenlandske kunstnere, hvor også Simon Gardarsson er med.

- Det er ret spændende at skulle udstille sammen med internationale kunstnere, hvoraf flere af dem er store navne, siger han og tilføjer, han er forundret over, hvor langt han er kommet på bare et par år.

Hans billeder er flere gange blevet brugt som pladecovere blandt andet af det portugisiske band Indignu, som har kombineret hans tegning med et foto af en iransk kunstner på deres seneste album Umbra.

- De havde set mit billede på Instragram og skrev, at det lige var det, de manglede, forklarer han.

I det hele taget er der også i udlandet interesse for ham. Han har solgt flere billeder til Norge, Island og Sverige.

Det største scoop har han dog netop lige gjort.

Inden for kort tid udkommer en kunstbog med de største navne inden for dark art, og her vil Simon Gardarsson være med.

- Det er virkelig stort for mig. Det er alle dem, jeg ser op til, og nu får jeg lov at vise mine billeder sammen med dem, fortæller han.

Der er kun en anden dansker med i bogen, en tatovør og tegner fra Haervaerk Tattoo i København.

På en lidt længere bane er han også næsten helt sikker på at skulle udstille til metalfestivalen Copenhell i København til sommer.

Han betegner det hele som skridt mod det, han allerhelst vil - nemlig leve af at tegne. Han synes, han er godt på vej. De seneste måneder har han faktisk tjent nok til at få det til at løbe rundt.

Alligevel begynder han nu igen på grundforløbet på Techcollege for at blive grafisk tekniker.

- Det er færdigheder, jeg kan bruge til min kunst. For det er det, jeg gerne vil, siger han.

Katrine Schousboe
Skovbillederne over skrivebordet er nogle af Simons egne favoritter. Det store i midten er dog et tryk, der er forstørret væsentligt i forhold til originalen. Foto: Lasse Sand
Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...