Théo Lund Madeleine er landets yngste champagneimportør.
Livet her

Aalborg-dreng prøver kræfter med lukket branche: Men han har én fordel

Han har fundet et marked, han brænder for

30. november 2022 kl. 18:00

AALBORG: Han aner ikke, hvor det stammer fra.

Godt nok havde en fjern slægtning et bageri i Frankrig, og nogle andre et i Danmark. Men det er så langt ude i familien, at det ikke rigtigt tæller.

At sælge har bare altid været hans store interesse. Og det må gerne være noget, man kan nørde i dybden. 

- Jeg synes, at man skal vide noget om det, man sælger. Hvis jeg først gør noget, så gør jeg det 100 procent, siger 21-årige Théo Lund Madeleine, der driver virksomheden Champagne Season. Her importerer og sælger han champagne.

For kort tid siden faldt tilladelserne endeligt på plads, og i november begyndte han så for alvor sit boblende iværksættereventyr.

Fra sneakers til våde varer

Trods sin unge alder har Théo Lund Madeleine flere forretninger bag sig. Blandt andet har han tidligere haft et firma, hvor han solgte sneakers. Det gik godt, men han mistede interessen hen ad vejen. Til gengæld gav det ham en økonomisk mulighed for at give en anden branche et skud.

- Jeg begyndte at interesse mig for champagne. Jeg synes, det er et spændende marked med spændende mennesker og lækre produkter. Det er virkelig noget, jeg brænder for, siger han.

Det er dog ikke det letteste marked at komme ind på som ung iværksætter uden den store erfaring i branchen. Det kræver importtilladelse, og de fleste større kunder som restauranter har faste leverandører, som de har handlet ved i årevis. Derfor er de ikke villige til at handle med en ny virksomhed. Han har dog én fordel.

- Jeg har flere gange været nede og besøge Champagne. Jeg er halvt fransk, så jeg kan tale fransk med champagnebønderne dernede. Det giver mig en bedre forståelse i forhold til dem, der kun kan snakke dansk eller engelsk. Man får simpelthen ikke hele historien med, siger Théo Lund Madeleine.

Startede på Instagram

Hjemme i Nordens Paris har han dog haft en udmærket start på det hele. Første levering er nemlig allerede solgt.

Han er meget aktiv med markedsføring. Her bruger han især TikTok og Instagram for at komme ud til kunderne. Firmaets Instagram-profil er faktisk ældre end virksomheden. Oprindeligt oprettede han den som en såkaldt themepage, der med tiden forvandlede sig til en forretningskonto.

- Man kan lidt sammenligne det med Anders Hemmingsen på Instagram. Han har en themepage med jokes, han samler ind. Jeg lavede det samme - bare med champagne, forklarer Théo Lund Madeleine.

Kort efter begyndte han at sælge champagne-accessories som sabelkort, champagnespande, glas og andet champagnetilbehør. Nu er selve hovedingrediensen - altså champagnen - kommet på menuen.

Ikke bekymret

Med en mulig recession i horisonten kunne man godt tænke, at champagne måske ikke står øverst på manges prioriteringsliste. Men Théo Lund Madeleine er ikke så bekymret for, om han har startet virksomhed på det forkerte tidspunkt.

Han mener ikke, at luksusprodukter er i fare for at blive sparet væk på grund af målgruppen.

Annonceret indhold

Nyeste