Godt nyt til den modebevidste mand

AALBORG: Til foråret kan du shoppe brands, som ikke tidligere er set i Aalborg. Aismo hedder butikken ved Bredgade Torv, og det er den 25-årige Theis Hollænder, der står bag. En ung, ambitiøs aalborgenser, der allerede har videresolgt sin første succes-forretning.

Theis Hollænders ambition er at dække et hul i det aalborgensiske mode-marked.

- Det er den samme tøjbutik, der har været mændenes favoritsted i årtier. Med al respekt mangler de modebevidste mænd alternativer, siger han.

Ambitionen er, at Aismo bliver Aalborgs svar på den aarhusianske butik Stoy og den københavnske butik Storm.

Theis Hollænder forhandler i øjeblikket med flere forskellige high-end brands. Han har i de seneste uger været at finde på flere modemesser - senest Copenhagen Fashion Week, der løb af stablen i uge fem. Han har allerede landet flere aftaler, så du på bøjlestængerne kan finde tøjmærker som Maison Kitsuné, Soulland, sur le chemin og WEARECPH. På hylderne finder du blandt andet det svenske skomærke Axel Arigato og tasker fra svenske Sandquist.

Danmarkspremiere Når du træder ind i butikken, opdager du det ikke, men bag den almindelige butiksfacade gemmer der sig en helt ny måde at tænke butik på.

- Vi er den første butik i Danmark, som tilbyder alle brands 100 % indtjening på alt hvad der sælges. Når vi sælger et par jeans til 1.200 kroner, så tjener brandejer 1.200 kroner, forklarer Theis Hollænder.

På den måde brænder han ikke inde med et stort varelager, og de forskellige brands har mulighed for jævnligt at skifte deres styles ud.

- Ejeren har større frihed over eget brand, da de lejer sig ind i butikken, forklarer Theis Hollænder og tilføjer, at han tjener sine penge ved at leje kvadratmeter ud til brandejer.

Aismo er ikke en shop-in-shop men en helt almindelig butik blot med et anderledes koncept.

- Jeg troede først, at det var de små ukendte brands, der ville være interesserede i et samarbejde. Men det er faktisk de store og mere kendte, der har vist interesse. Jeg forhandler med flere, hvor Aalborg ikke er stor nok til en hel butik, og hvor mit koncept passer brandets behov.

Udover de kendte mærker får Aismo også sit eget in-store-brand med fem drops om året, der vil udkomme i limited edition.

Sara Skovrup og Martin Damgård (Foto)
Theis Hollænder sigter efter luksus.

Store armbevægelser

Theis Hollænder har drømt om at blive selvstændig, siden han var teenager. Han er altid på farten, og man løber ikke lige om hjørner med ham.

- I mit første job fik jeg fra dag ét et stort ansvar, og lærte af de bedste på markedet, men hver gang jeg solgte en vare, var det første jeg gjorde at regne ud, hvor meget chefen tjente, siger han.

Det tog ikke Theis Hollænder mange slag på lommeregneren at regne ud, at det var en god forretning, og der er ikke langt fra tanke til handling hos den unge nordjyde.

- En dag tog jeg beslutningen: Jeg sagde mit job op, flyttede hjem til mine forældre, og så gik jeg i gang, siger han.

Den første virksomhed, som Theis Hollænder kunne kalde sig ejer af, var Lewis Mumford Watches, som hurtigt blev en succes: Salget af ure gik så stærkt, at selv han næsten ikke kunne følge med. Efter godt to års succes kom der et tilbud fra en investor på det helt rigtige tidspunkt. Theis Hollænder solgte virksomheden og hurtigt derefter opstod en ny virksomhedsidé.

- Jeg solgte Lewis Mumford Watches i september 2017, og det gik snapt med at realisere Aismo.

Et brag af en åbning

Åbningen af Aismo vil være lidt ud over det sædvanlige, og Theis Hollænder garanterer, at det bliver fejret på utraditionel vis.

- Der vil være en eller anden fed happening, men jeg vil ikke løfte sløret for det endnu.

Åbningsbraget finder sted lørdag den 31. marts 2018 på Søndergade 3.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...