De to unge iværksættere er gået i luften med en ny lokal restaurantportal, hvor brugerne kan få inspiration og anmelde stederne

AALBORG: Mangler du inspiration til et nyt sted at spise i Aalborg, og vil du gerne vide, hvad andre synes om det? Så er der snart hjælp at hente med restaurantportalen, Dinnerlust. Det er to unge studerende fra Aalborg Universitet, der så potentialet i en mere lokal version, der kan konkurrere med giganter som TripAdvisor, der ikke favner alle spisestederne i de mindre storbyer som Aalborg.

Camilla Gammelgaard og Laura Guldhammer (foto)
De er begge studerende på Aalborg Universitet og arbejder med Dinnerlust ved siden af.

Satser lokalt

Den gastronomiske verden i Aalborg blomstrer, og nye steder spisesteder med forskellige koncepter skyder op rundt omkring i byen. Det blev inspirationen til et iværksættereventyr for Marc Storm Andersen og Oliver Thorsen, der er henholdsvis 23 og 21 år. De har nemlig begge været fanget i fælden, hvor de besøger den samme restaurant igen og igen, fordi det er svært at få et overblik over byens spisesteder.

- Det, vi gerne vil skabe, er en samlet restaurantportal, for det synes vi, der mangler her i byen. Hvis man bare googler, så skal man vide, hvad man skal søge efter, for det er langt fra alt, der kommer frem. Med tiden kunne jeg høre, at andre også manglede beskrivelser, billeder, menukort og tilbud samlet et sted, så man ikke skal lede over det hele, siger Marc Storm Andersen.

- Det er egentlig noget, jeg har tænkt på rigtig længe, for det var altid et problem, når min kæreste og jeg skulle ud og spise. Hun vidste heller aldrig, hvor vi skulle tage hen. Og sites som TripAdvisor har kun de ældste og største steder i byen med, og så er der ikke opdaterede menukort, fortsætter han.

Det er ikke kun overblikket, som Dinnerlust kan byde ind med i fremtiden. Sitet har også til formål at samle brugeranmeldelser fra de gæster, som besøger byens mange restauranter, ligesom det er tilfældet hos nogle af de store konkurrenter. Det skræmmer dog ikke det unge makkerpar.

- Vi mener, at vi har fundet et hul i markedet, hvor TripAdvisor ikke kan være med. Det er på det sociale, det nære og det familiære. Vores fordel som en lille, lokalt forankret virksomhed, er, at vi bibeholder næsen i lokalsamfundet, hvilket vores platform, vores nyheder og tilbud forhåbentligt afspejler, siger Oliver Thorsen.

Hønen og ægget

De to mødte hinanden på Aalborg Universitet, og Oliver Thorsen kunne, ligesom Marc Storm Andersen, se manglen i byen, og han sprang hurtigt med på ideen om at lave en helt ny og lokal restaurantplatform. De to iværksættere er begge i gang med deres femte semester på Economics and Business Administration, som er en engelsksproget HA-uddannelse, og i fritiden arbejder de så målrettet med Dinnerlust. De håber begge, at forretningen bliver så god, at de kan leve af det. Meningen er nemlig, at restauranterne på sigt kan tilkøbe et abonnement hos restaurantportalen, så de kan få deres nyheder og tilbud ud til brugerne. Samtidig kan der være en anden fordel.

- Nogle gange vil der jo være gæster, som ikke er helt tilfredse. Det er en del af det at drive en restaurant. Men med vores platform har restauratørerne muligheden for at svare på anmeldelserne og afhjælpe problemet, forklarer Oliver Thorsen.

Det kræver naturligvis først, at der kommer godt gang i sitet.

- Her i starten har vi været lidt i en "hønen og ægget-situation". Vi kunne ikke lancere sitet uden restauranter, men de vil ikke være med, før vi har brugere. Så indtil videre, har vi selv tilføjet restauranterne og lagt billeder ind, og der ligger cirka 80 nu. I fremtiden håber vi, restauranterne vil samarbejde med os, så de hjælper med at opdatere med nyheder og tilbud og sende billeder, fortæller Oliver Thorsen.

- Platformen har kun været online i to uger, men nu er det spændende at være i gang, og tilbagemeldingerne er rigtig gode, siger Marc Storm Andersen.

De to unge iværksættere er klar til at udvide konceptet en hel del, hvis Dinnerlust får luft under vingerne i Aalborg, selvom det lokale fokus stadig vil fylde meget.

- Vi håber selvfølgelig, at brugerne og restauratørerne fortsat vil tage godt imod os. Vi har dog ikke travlt med at udvide til andre byer lige nu, da vi føler det er vigtigt først at få fodfæste her i Aalborg og samtidig vedligeholde vores lokale indsigt. Men drømmen er naturligvis at skalere vores platform ud til andre byer i Danmark, så vi også kan hjælpe folk i resten af landet med mere lokal og relevant inspiration, afslutter Marc Storm Andersen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...