Få et sneak peek i butikken på Godsbanen - video og billeder

AALBORG: En palleramme fyldt med dåsemakrel. Hylde efter hylde med specialøl, kagekrymmel i pangfarver og så lige et par sorte gummistøvler og en flaske solcreme oven i. Der er stort set ikke den type dagligvarer, du ikke kan være heldig at støde ind i, i den nye Wefood-butik på Godsbanen.

Frivillige medarbejdere er i disse dage ved at gøre butikken klar til åbning onsdag 7. juli kl. 12, og det betyder timer med opfyldning af hylder og opbevaringskasser.

- Vi får partierne ind i kasser, og så skal meget af det sorteres og tørres af, før det er klar til at komme til salg, siger Jan-Martin Mikkelsen, der er projektleder i Wefood-kæden.

Katrine Schousboe
Du kan glæde dig til at gå på opdagelse i store, lyse lokaler - for det skal være en oplevelse at komme i butikken. Foto: Kim Dahl Hansen

Jul i juni

Det er Folkekirkens Nødhjælp, der driver butikskæden, der de seneste fem år har slået sig op på primært at sælge madvarer med f.eks. beskadiget emballage, forkert mærkning eller varer, der er gået ud af sæson.

- Vi fik 13 europaller med dem her, hvor den yderste emballage var beskadiget. Og så har vi ellers brugt rigtig mange timer på at tage dem ud af kasser og lægge dem i kogende vand en efter en, så vi kunne tage dem med hul i fra, fortæller han og peger på en hel palleramme fyldt med et udvalg af kulørte Sanpellegrino-sodavandsdåser.

Tæt på står en hel palle med store plastbøtter med brunkager, og i frysedisken kan du finde poser med færdiglavet høns i asparges.

Det er alle gode eksempler på, hvilke former for varer, du kan finde hos Wefood - lidt af hvert.

- Vi bliver tit betegnet som en lykke-butik, fordi du aldrig helt ved, hvad du kan finde, forklarer Jan-Martin Mikkelsen.

LÆS OGSÅ: Stop madspild: Denne dag åbner Wefood

Før han kom til Wefood og Folkekirkens Nødhjælp, var han 25 år i detailhandlen og kalder sig derfor vare- og prisnørd. Han holder løbende øje med, hvad varer sælges til andre steder og forsøger at sætte Wefoods priser i forhold til det. Men nogle af de poser og pakker, du kan finde i butikken, er varer, som ikke er til salg i samme form andre steder, fordi de kommer fra detailleddet.

- De her bønner er kaffe i en eksklusiv kvalitet, som skulle have været ude på caféer og restauranter, men på grund af corona har der ikke været brug for dem, og så kunne vi købe 2,1 tons til et symbolsk beløb. Det kommer nu kunderne til gode, siger han.

Katrine Schousboe
Da biograferne landet over måtte lukke ned på grund af corona, gik en stor del af varelageret videre til Wefood. Derfor kan du nu købe blandt andet chokolade til nedsat pris. Foto: Kim Dahl Hansen

Frivillige styrer butikken

Selv om nogle af varerne har overskredet dato for "bedst før", så understreger Jan-Martin Mikkelsen, at man kan være helt tryg ved at købe dem. Butikken er underlagt kvalitetskontrol og skal leve op til myndighedernes retningslinjer på lige fod med andre butikker, der sælger fødevarer.

- Selv om noget har passeret "bedst før", så kan det sagtens spises, og det bliver flere og flere heldigvis opmærksomme på, siger han.

Her i Aalborg vil en stor del af sortimentet komme fra Salling Groups butikker som Føtex og Bilka. Det meste er kolonialvarer, men du kan også finde ting på frost. Til gengæld kommer du i hvert fald i første omgang til at se langt efter ferskvarer som mælk og grønt.

- Vi får desværre ikke så mange ferskvarer i Jylland, men vi har en Wefood Aalborg-gruppe på Facebook, hvor vi vil forsøge at lægge op, når vi får noget specielt ind, siger han.

Katrine Schousboe
Jan-Martin Mikkelsen har 25 års erfaring i detailhandlen, som han nu trækker på som projektleder i Wefood. Foto: Kim Dahl Hansen

Butikslokalerne er store og lyse, og Wefood i Aalborg er da også den indtil videre største af de seks forretninger i kæden. Og netop indretningen er lidt af en kæphest for projektlederen. Det skal nemlig være en oplevelse at besøge forretningen.

- Der skal være lyst og pænt, ellers gider folk ikke komme.

Butikken på Godsbanen har ingen lønnede ansatte, alt bliver udført ved hjælp af frivillige. Der er sammensat et lederteam, som står for de mere overordnede beslutninger, og så er der en række medarbejdere, der f.eks. fylder op og ekspederer.

- Det er lidt mere som et arbejde at være frivillig her end det f.eks. ville være i en genbrugsbutik. Men mange synes, det er sjovt at være med, fordi der sker en masse, og vi har generelt et rigtigt godt sammenhold, og så er mange glade for at gøre noget godt for andre, siger han og refererer til, at overskuddet fra Wefood-kædens butikker går til at bekæmpe sult i nogle af verdens fattigste lande.

I 2020 solgte kæden 360 ton mad. Det gav en omsætning på godt otte millioner kroner til Folkekirkens Nødhjælp.

Katrine Schousboe
Nogle varer kommer i grå transportkasser. De frivillige kontrollerer dem og tørrer dem af, før de kommer på hylden, sådan at alt tager sig pænt ud. Foto: Kim Dahl Hansen
Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...