Detailhandlen i Aalborg har det godt, mener man hos BusinessAalborg

AALBORG: Der er flere bæreposer i Aalborgs bybillede. Til gengæld kommer de fra færre butikker.

Sådan kan man udlægge de tal, som BusinessAalborg netop har fremlagt for detailhandelsbranchen i Aalborg. Tallene kommer fra en analyse lavet af Institut for Center-Planlægning (ICP) og Aalborg Kommune, og de viser, at antallet af butikker i byen er faldet fra 980 til 910 i perioden 2008-2017.

Men selv om der er blevet længere mellem forretningerne, så har vi brugt flere penge. Omsætningen inden for dagligvarer er steget med 18 procent, og omsætningen i såkaldte udvalgsvarer er steget med 14 procent i perioden. Begge stigninger er højere end landsgennemsnittet, som er henholdsvis 16 og syv procent.

- Det er vigtigt for alle byer og kommuner, at detailhandlen fungerer i bymidten, bydelscentre og aflastningsområder og specielt, at de enkelte områder kan tilbyde noget forskelligt til de forskellige kundegrupper, der bruger de enkelte områder. Derfor arbejder vi aktivt sammen med ejendomsejere og mæglere, og vi er konstant på udkig efter nye spændende butikskoncepter, der vil kunne tilføre de enkelte områder nye impulser og kundeoplevelser, udtaler Commercial Brand Manager i BusinessAalborg, Peter Bertelsen.

Selv om der er kommet færre butikker, så er selve butiksarealet i Aalborg øget fra 427.100 m2 til 505.200 m2.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...