Business

Brætspilscaféer bliver kun mere og mere populære.

Virksomhed

Selskabsspil.dk

Adresse

Strandvangen 4, 2690 Karlslunde

Telefon

+45 71 78 30 54

E-mail

Kontakt@selskabsspil.dk

Webside

https://selskabsspil.dk/

Annonce Virksomhedsprofil - 13. marts

Brætspilscaféer - det nye sort

I kalenderen skriver vi år 2019. En tid hvor størstedelen af vores tid bruges online. Ved hjælp af Smartphones er det svært at holde sig fokuseret på andet end de oceaner af underholdnings muligheder, der er på denne lille enhed. De tusindvis af sjove apps man kan spille på farten med vennerne, streamingstjenesterne der buldrer frem og ikke mindst de sociale medier, gør os næsten afhængige. Selvom vi er online som aldrig før, er der også opstået en form for anti-online-opmærksomhed.

Det har blandt andet gjort, at brætspilssalget er gået markant frem. Ydermere springer brætspilcafeerne frem, og der bliver udviklet flere fysiske spil, end der har været gjort før. Selvom stort set alle har en smartphone i dag, er der et stigende salg indenfor brætspil. En teori kunne være, at folk er ved at blive opmærksomme på, at de bruger for meget tid på de elektroniske apparater, og gerne ville tilbage til en tid, hvor man var mere sociale med hinanden.

Der findes et godt ordsprog der lyder:

”Do more things that make you forget to check your phone”

… og måske brætspil er vejen frem?

Computerspils positive virkning

Computerspil burde virke som en antagonist imod brætspil, men ligesom smartphones er dette ikke tilfældet. Computerspil har gjort størstedelen af befolkningen er i stand til at spille mere avanceret brætspil. I 80erne var de svære brætspil forbeholdt til nørderne, hvor det nu med computerspillenes hjælp er blevet forbeholdt til den brede målgruppe.

Kortere spil

Brætspil bliver brugt mere og mere som aftenunderholdning blandt venner, da spillene er blevet kortere. For eksempel er Matador en klassiker, men det kan tage alt for langt tid at blive færdig med, og folk nu om dage har for ’travlt’ til at skulle spille brætspil i en hel 1 time. Med hjælp af det enorme medieudbud vi har fået, er det nemlig svært og irriterende at skulle sætte mere end 1 time af til et brætspil. Her er det især Besserwisser, Cards against humanity og almindelige kortspil, der ser et stigende salg grundet deres korte spilvarighed.

Unge mennesker

Det er især unge mennesker, der har taget brætspil til sig. I 80erne var det oftest nørderne, der sad og spillede brætspil, hvor nu er det begyndt at blive mainstream at mødes med vennerne spillecafeer og være sociale sammen. Mange forskere mener, at dette skyldes den ’deltager’ kultur, vi er opdraget med. Generationen, der er opvokset med internet og computerspil, har en trang til at skulle deltage og være en del af fællesskabet.

Brætspilscafeerne giver de unge muligheden for at lære hinanden at kende over en øl og et spil, hvilket gør det lettere for de unge at komme tættere på hinanden. Den stigende trang til at mødes over en øl og brætspil er blevet større, end at skulle gå på klub, hvor det typisk også kan være svært at føre en samtale på grund af den høje musik.

Brætspilscaféerne er stadigvæk mest populært i byerne, mens man også langsomt ser det komme ud i provinsen.