Business

Virksomhed

We.Care

Adresse

Højbro Plads 8-10, 1200 København

Telefon

53535917

E-mail

hello@we.care

Webside

https://we.care/

Annonce Virksomhedsprofil - 15. januar

Flere unge bliver stressede

Indenfor næsten alle aldersgrupper stiger følelsen af stress – men især de unge stikker ud. Samtidig er det en svær diagnose at stille, da stress opleves subjektivt og forskelligt fra menneske til menneske.

Alligevel kommer vi her med vores bud på de mest gængse årsager til stress, samt bud på hvordan du kan holde det for døren.

Hvad er stress?

Stress er de forandringer der sker i kroppen og hjernen, når vi belastes indefra af vores følelser, eller udefra af for eksempel arbejde eller studie. Forandringerne skyldes, at der udløses stresshormoner når vi er pressede. I nogle situationer er stress en positiv ting – for eksempel kan vi løbe hurtigere, hvis et farligt dyr er efter os.

Problemet som flere og flere unge oplever i dag, er derimod at være stressede hele tiden – og så har stress ikke en positiv effekt. Er man stresset i længere tid ad gangen, vil man både være træt, uoplagt, dårlig til at huske og i større risiko for at skade sit hjerte. Nogen bliver så syge at stressen, at de ikke kan gå på arbejde. Ifølge en undersøgelse fra Det nationale Forksningscenter for Arbejdsmiljø, er der omkring 15 procent af de danske arbejdstagere der føler sig stressede ’hele tiden’ eller ofte’.

Hvad er årsagen?

Der er rigtig mange ting der kan være årsagen til stress for de unge – og i mange tilfælde er det kombinationen af flere faktorer, der gør det. Norske forskere har dog konkluderet en række af de mest udbredte årsager til stress blandt unge. Her nævnes bland andet for lidt tid til sociale aktiviteter, konkurrence mellem medstuderende, konflikter i hjemmet og forventningspres fra skolen samt en selv.

Nogen mener, at den måde det danske samfund er indrettet på, medvirker til at flere unge får stress. I de sidste par år er der nemlig gennemført mange reformer, der retter sig mod at vi skal være dygtigere, hurtigere og præstere bedre. Samtidig er de sociale medier med til at øge de unges forventninger til dem selv, da man her kan følge med i hvor godt alle andre klarer sig – både privat, på studiet og på arbejdet.

Hvad kan du selv gøre?

Oplever du flere af de ovenstående ting og har gjort det i en længere periode, bør du overveje at søge hjælp hos en autoriseret psykolog. Men der er også ting du selv kan gøre for at undgå eller forebygge stress. Først og fremmest skal du blive bedre til at lytte til din krop. Når du lægger mærke til hverdags-stressen, så vær opmærksom på, hvordan det mærkes og hvad der stresser dig.

Herudover skal du sove godt og sove nok – det kan du blandt andet hjælpe på vej, ved at gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag, og undgå skærme en time før du går i seng. Det kan også være en god idé at dyrke sport eller motion jævnligt. Når man er i god form, er kroppen nemlig bedre til at slappe af igen, efter en oplevelse der har stresset os.