Business

Der er vist ingen tvivl om, at priserne på biler i Danmark er meget høje i forhold til mange andre steder i verden. Tager du bare ned over grænsen til Tyskland, eller op til Sverige – så er priserne allerede meget lavere.

Virksomhed

Solgt.com

Webside

https://solgt.com/

Annonce Virksomhedsprofil - 14. januar

Hvorfor er bil priser så høje i Danmark?

I Tyskland kan bilen koste det halve og nogle gange én tredjedel af hvad den vil koste herhjemme. Det er grundet vores meget høje afgifter på bilerne, som vi altså betaler til regeringen. Regeringen henter altså store summer penge hjem på bilhandel herhjemme. Dette er selvfølgelig til at undre sig over for den almindelige dansker, men det er også vigtigt at huske på hvor privilegeret vi er med vores sundhedssystem og det økonomiske faldenet vi kan falde tilbage på, hvis arbejde eller uddannelsen svigter. I mange lande skal man helt selv finansiere sin uddannelse – i Danmark får vi penge for at tage en uddannelse. Tyg lige engang på den.

Hvad betaler vi egentlig mere til?

Vi betaler op til 180 pct. af bilens reelle værdi i afgifter. Herunder registreringsafgift og grøn ejerafgift og eventuel vægtafgift. Vægtafgiften betales kun til biler der er registreret før 1 juli 1997. Biler indregistreret efter denne dato skal betale det der kaldes grøn ejerafgift. Registreringsafgiften kan udregnes som 85 pct. af den summen under 197.700 kr., og derefter skal der betales 150 pct. af det resterende beløb. Det betyder altså at registreringsafgiften er en del højere hvis man køber en stor og dyr bil, fremfor hvis man køber en billig bil. Det giver egentlig meget god mening hvis man tænker over det. Vi er i en tid, hvor miljøet er meget i fokus, og derfor er store og dyre biler ikke ønsket på vejene.

Afgiften gælder dog ikke visse eldrevne kørertøjer, hvilket jo er helt forståeligt, da afgiften til dels har til formål at mindske CO2 udslippet såvel som at dække statens udgifter.

Burde afgiften fordeles anderledes?

Det er velomdiskuteret hvorvidt afgiften er fair, for stor, eller noget helt tredje. Mange danskere synes nok at afgiften er alt for høj. Det er dog ikke et større politisk problem i Danmark, og næsten alle har indfundet sig med, at biler bare har en utrolig høj pris herhjemme. Men ser vi objektivt på det, burde det så være sådan? Er der andre måder hvorpå vi kan løse både det miljømæssige problem, og samtidig ikke fjerne den store indkomst til staten?

En potentiel løsning kunne være at lægge afgiften et andet sted hos forbrugerne. Afgiften kunne ligge på brændstoffet i stedet for på selve bilen. Dette vil betyde, at vi på den måde ikke er nødsaget til at bidrage med afgiften, hvis bare vi skal have en bil, som vi ikke bruger særlig meget. Så vil afgiften man betaler altså være direkte afhængig af de kilometer man lægger i bilen. På den måde vil man med stor sandsynlighed også påvirke samfundet til at køre mindre, da det økonomisk set vil være meget dyre end det er i dag. Det er altså en potentiel løsning, som kunne bibeholde statens indtægter, og samtidig bidrage til at mindske CO2 udslippet. Hvorvidt staten vil være i stand til at hente lige så mange penge hjem på afgiften på brændstof, skal der regnes på. Måske det ikke er muligt, men det vigtigste punkt at løse er også CO2 udslippet, da vi er noget til et punkt hvor vi ikke kan ignorere problemet, og der skal derfor handles!