Business

Mette arbejdede for Arnold Busck, da de – helt uventet – gik konkurs i foråret 2020. Hun havde været der i mere end 15 år, da beskeden kom, og med ét stod hun uden job og indkomst.

Virksomhed

ASE

Webside

https://www.ase.dk

Annonce Virksomhedsprofil - 21. oktober

”Jeg stod ikke alene, da min arbejdsplads gik konkurs”

”Jeg havde det simpelthen så dårligt med at miste mit job. Jeg kontaktede Ase og blev mødt med en sådan positivitet og en hjælpsomhed ud over alle grænser. Jeg var virkelig rørt”, husker Mette¬ tilbage og fortsætter:

”Jeg kan huske, at jeg var helt nervøs for, om Ase overhovedet kunne hjælpe mig. Men hjælpe – det kunne de i hvert fald!”, siger Mette.

Meget mere end forventet

”Allerede efter første samtale blev jeg helt rolig og simpelthen så lettet. Der blev virkelig lyttet til mig – og sådan har det bare været hele vejen igennem, uanset hvem jeg har snakket med. Alle har været så forstående over for den situation, jeg har stået i. Jeg har følt, at hver og én har sat sig grundigt ind i min sag og gjort alt for at hjælpe mig”, fortæller hun og uddyber:

”Der var blevet fulgt op på sagen, og hvis jeg var i tvivl om noget, fik jeg det forklaret i øjenhøjde. Michelle (Mettes jurist, red.) ringede sågar om aftenen, for at det bedre kunne passe ind i mit program. Det har bare været en god oplevelse hele vejen igennem!”.

Mange ved egentlig ikke, hvad en fagforening helt præcist kan hjælpe med. Og de mest gængse fordomme er, at man bliver mødt af lange ventetider, rigide systemer og tørre jurister, der ikke forstår ens situation. Sådan havde Mette det:

”Jeg forventede nok mest, at der var nogen, der kunne guide mig, eller altså at jeg nok bare fik et par råd. Jeg troede faktisk ikke, at det var noget Ase direkte gik ind og ordnede for mig”, fortæller Mette. Hun har især været imponeret over mødet med juristerne, som hun var bange for, slet ikke talte samme sprog som hende:

”De har jo bare alle været så søde og hjælpsomme – udover at være virkelig dygtige til deres job, så forstår de også én”, siger hun.

Overrasket over effektiviteten

Fagforeningen Ase Lønmodtager lægger stor vægt på den individuelle tilgang til medlemmerne og den personlige vinkel.

”Lønmodtagerne kan få hjælp hos os i relation til deres ansættelsesforhold. Hjælpen er dermed en målrettet relation mellem lønmodtager og arbejdsgiver. Vi kan hjælpe med gennemgang af ansættelseskontrakt samt tillæg til eksisterende kontrakter. Vi hjælper, når medarbejderen er blevet opsagt eller bortvist, vi gennemlæser fratrædelsesaftaler, og vi tjekker medlemmernes lønsedler for, om de får den rigtige løn”, fortæller leder Marlene Wad Ødorf, Ase.

Modsat andre fagforeninger er alle Ases jurister og advokater ansat i Ase, og man har som medlem kun ét touchpoint. Det bliver derfor langt mere nærværende og trygt at henvende sig til fagforeningen, som hver gang bruger tid på at lytte grundigt og sætte alle ressourcer ind på at hjælpe medlemmerne.