Business

En del brancher har lidt under Covid-19-krisen grundet nedlukningerne og de forhold, som disse har medført. Enkelte branchers vækstvilkår har dog været forbedret i de svære perioder, og en af disse brancher er måltidskasse-branchen.

Virksomhed

God Appetit

Webside

https://godappetit.dk

Annonce Virksomhedsprofil - 9. november

Rigtig fornuftige tider for måltidskasse-leverandører

Covid-19’s hærgen det seneste halvandet år har i lange perioder ført til markant anderledes samfundsmæssige forhold end dem, der førhen har kendetegnet vores land.

I de perioder, hvor smitten har været højest, har vi eksempelvis levet i et delvist lukket samfund. Noget, der selvsagt har været hårdt for rigtig mange brancher, dog ikke alle.

Nogle branchers vækstvilkår har nemlig ligefrem været forbedret i de perioder, hvor samfundet har været delvist lukket, og en af disse brancher er måltidskasse-branchen.

Med en måltidskasse-løsning leveres der ingredienser direkte til døren. En sådan løsning har kunnet spare en masse for de daglige indkøbsture, og det er meget sandsynligt, at dette har virket tiltalende på rigtig mange danskere i de perioder, hvor regeringens råd har været, at man skulle blive så meget indendørs som muligt.

RetNemt og Aastiderne er vækstet

To af de førende måltidskasse-leverandører i Danmark er RetNemt og Aarstiderne, og de er begge vækstet fornuftigt i løbet af Covid-19-krisen.

RetNemts seneste regnskab er fra 2020, og her præsterede virksomheden en omsætning på 26.411.000 kroner, hvilket er en forbedring på mere end seks millioner sammenlignet med regnskabet i 2019.

En lignende vækst har vi set hos Aarstiderne, der for en række måneder siden meldte ud, at de havde præsteret en omsætningsmæssig vækst på omkring 20 % fra 2019 til 2020.

Google-adfærd indikerer øget interesse i fænomenet

Kigger vi på danskernes Google-adfærd de seneste år, er det tydeligt, at der har været en markant stigning på søgninger, der relaterer sig til måltidskasser , hvilket indikerer, at vi har at gøre med et voksende fænomen.

I januar 2020 var der – ifølge det velrenommerede søgeordsværktøj Ahrefs – omkring 20.000 Google-søgninger på ordet ’måltidskasser’ og 1.500 Google-søgninger på ordet ’måltidskasse’.

Hopper vi et år frem, altså til januar 2021, var antallet af månedlige Google-søgninger på disse ord steget til henholdsvis omkring 44.000 og 3.400.

Nye leverandører er kommet til

Intet tyder på, at markedet for måltidskasser er mættet endnu. I hvert fald er der i løbet af seneste få år kommet endnu flere udbydere på markedet, og denne tendens kunne sagtens fortsætte.

Mest bemærkelsesværdig i den sammenhæng er HelloFresh, som vi gætter på, at de fleste danskere i dag har kendskab til. I hvert fald har HelloFresh på yderst kort tid etableret sig som en af de større spillere på samtidens måltidskasse-marked.