Business

Du bruger en tredjedel af dit liv i sengen. Derfor er der al mulig grund til at gøre dit ophold i soveværelset så behageligt som muligt.

Virksomhed

Forbrugsguiden.dk

Webside

https://forbrugsguiden.dk/

Annonce Virksomhedsprofil - 16. maj

Sådan indretter du dit soveværelse til bedre søvn

Ifølge Den Nationale Sundhedsprofil fra 2017, så har hver anden dansker problemer med at sove eller falde i søvn om natten. De fleste af os har nemlig dårlige vaner, som vi tager med ind i soveværelset, hvilket i sidste ende kan gå ud over vores nattesøvn.

Derfor er det også vigtigt, at du sørger for et optimalt sovemiljø. For vidste du, at dit soveværelse rent faktisk kan påvirke din søvnkvalitet? Alt fra temperatur til lys, seng og støj har flere eksperter fundet ud af, at miljøet i soveværelset har en effekt på din søvn. Men med blot et par ændringer kan du indrette dit soveværelse optimalt til en bedre søvn.

Uanset om du ønsker at give dig selv den bedste mulighed for en god nattesøvn, eller hvis du har søvnproblemer, som du ønsker at overkomme, så kan en optimering af dit soveværelse hjælpe dig med at falde i søvn så snart, du ligger hovedet på puden om aftenen.

7 måder du kan optimere dit soveværelse på

I og med du bruger en tredjedel af dit liv på at sove, så er det en fordel, hvis dit soveværelse er indrettet til at bedre din søvn. Læs med videre for at finde ud af, hvilke ændringer du kan lave, der har den største indflydelse på din søvn.

1: Fjern al elektronik

Du bør ikke have et tv eller en computer i dit soveværelse, da disse enheder udsender stråler og lys, der kan forstyrre din nattesøvn eller gøre, at du har sværere ved at falde i søvn. Af de samme grunde skal du heller ikke have en mobiltelefon, tablet, bærbarcomputer eller spillekonsol på værelset.

Hvis du har brug for at have din mobiltelefon på værelset, er et nyttigt tip, at du vender den om med skærmen nedad, når du går i seng. På den måde bliver du ikke distraheret af eventuelle beskeder, opkald eller lignende i løbet af natten.

Du bør også justere positionen og placeringen af ​​dit vækkeur. Ikke alene er lyset fra det digitale display distraherende, men mange mennesker har også en dårlig vane med konstant at kigge på uret hele natten.

2: Hold soveværelset mørkt

En af de ting, der kan hjælpe dig med at optimere dit soveværelse, er, at fjerne al lys. Det betyder, at du ikke skal lade en lampe stå tændt hele natten, samt at det er en fordel, hvis du får mørklægningsgardiner, der holder al lys ude.

Lys kan nemlig ikke mindst gøre, at du har sværere ved at falde i søvn, det kan også få dig til at vågne tidligere, end det tidspunkt du skal op. Du skal derfor sørge for, at du eliminerer alt lys fra dit soveværelse.

3: Vælg den rette seng

At vælge den rette seng er en af de vigtigste ændringer, du kan gøre, når du skal indrette dit soveværelse til en bedre søvn. Valget af sengetype kan nemlig have en stor faktor i forhold til, om du får en god nattesøvn.

I dag findes der flere forskellige sengetyper, hvor elevationssenge især er populære blandt danskerne. Der er både positive og negative sider ved denne sengetype, hvorfor du i sidste ende skal vælge den type af seng, der passer bedst til dig og dine behov.

En af fordelene ved en elevationsseng er, at du har mulighed for at indstille sengen på den måde, som du ønsker. Dette er muligt, da elevationssenge kommer med en motor, der kan elevere sengen både op og ned. Det er desuden også nemmere at læse, sidde op, at spise eller noget helt fjerde i en elevationsseng. Med en elevationsseng kan du både elevere fodenden og hovedgærdet, hvorfor det er en ideel sengetype for dig, der ønsker at have denne justeringsmulighed.

Hvis du har brug for at tilpasse sengen til din kropsform i forhold til dine individuelle behov, så kan dette også gøres med denne seng. Smerter i nakke, lænd og ryg kan derfor bedre holdes væk på grund af de mange tilpasningsmuligheder. Ønsker du at læse mere om denne type seng samt få et overblik over forskellige elevationssenge på markedet, så kan du klikke ind her.

4: Sov i et stille soveværelse

Støj er en anden almindelig søvntyv. Uanset om lyden kommer fra selve værelset, fra vejen eller fra naboen, så kan støj forhindre os i at falde i søvn - og endnu værre kan det også vække os.

Det er naturligvis ikke alle lyde, du kan styre, men det er en fordel at finde et rum i dit hjem, hvor der er så stille som muligt. Hvis du oplever støj fra naboer eller trafikken, så kan du overveje at sove med en tændt lydmaskine.

Lydmaskiner producerer beroligende lyde, som ikke kun hjælper dig med at slappe af, da de også kan hjælpe dig med at forblive i søvnen.

Nogle mennesker hævder, at de har brug for musik til at sove. Hvis du er en person, der ikke kan falde i søvn uden at lytte til musik, skal du prøve at indstille en timer, så musikken slukker kort tid efter, at du normalt falder i søvn. Dette eliminerer chancerne for en pludselig og inkonsekvent lyd, der pludseligt vækker dig midt om natten.

5: Hold dit værelse køligt

Når du går i seng, begynder din kropstemperatur at falde, da den forbereder sig til at skulle sove. Derfor er det en fordel, hvis du holder dit værelse i en køligere temperatur på omkring de 16 til 17 grader. At sove nøgen er desuden en fordel, da det ikke kun øger chancerne for, at du vil sove komfortabelt. Det hjælper også med at køle din krop ned, da du ikke har en natkjole eller en pyjamas, der holder på kropstemperaturen.

6: Hav en komfortabel madras

Hvis du oplever, at du er stiv i kroppen, har ondt eller meget træt, når du vågner, så kan det være, at det er på tide at købe en ny madras. De fleste madrasser er designet til at holde i op til 10 år, men hvis din madras har huller, er meget slidt, buler med mere, så skal du udskifte den.

I gennemsnit bruger du 8 timer om natten på at sove, hvorfor en ny madras er en god investering. At vælge den rette madras kommer an på dine personlige præferencer. Dog er det en fordel, hvis du er opmærksom på fastheden. Valg af fasthed kommer nemlig an på din vægt. I dag kan du finde senge med en individuel fasthed i hver side, hvis eksempelvis dig og din partner ikke vejer det samme.

7: Hold rodet væk fra dit soveværelse

Et uorganiseret eller rodet værelse kan distrahere dig fra at slappe af og falde i søvn. Hvis du blot bruger et par minutter hver dag på at rydde op i dit soveværelse, så vil det altid være ryddeligt. Prøv at begræns antallet af ting, som du har i dit soveværelse. Sørg i stedet for, at du kun har de vigtigste ting såsom en seng, et klædeskab, et vækkeur med mere. Det gør det både nemmere og hurtigere for dig at rydde op samt at holde rodet væk fra dit soveværelse.