Business

Bliver du stresset? Prøv nogle af disse tips til stress lindring.

Virksomhed

Cibdol

Webside

cibdolcbd.dk

Annonce Virksomhedsprofil - 6. juli

Stress lindring: Tips til at kontrollere stress

Gør stress dig frustreret og irritabel? Stress lindring kan hjælpe med at genskabe rolighed og sindsro i dit kaotiske liv. Du skal ikke investere særlig meget tid i stress lindrer. Hvis din stress kommer ud af kontrol og du har brug for hurtig lindring, så prøv en af disse tips.

Vær aktiv

Enhver form for fysisk aktivitet kan fungere som en stress lindrer. Selv hvis du ikke er en atlet og du er ude af form, så kan træning stadig være en god stress lindrer.

Fysisk aktivitet kan pumpe endorfiner og andre naturlige kemikalier der forbedrer din følelse af velvære. Træning kan også fokusere din sind på din krops bevægelser, som kan forbedre dit humør og hjælpe de daglige irritationer med at forsvinde. Overvej at gå, jogge, gå ud i haven, rengøre huset, cykle, svømme, løfte vægte eller enhver anden ting der gør dig aktiv.

Spis sundt

At spise en sund diæt er en vigtig del i at tage hånd om dig selv. Du skal gå efter at spise en varietet af frugter og grønsager samt fuldkorn.

Undgå usunde vaner

Nogle mennesker håndterer med stress ved at drikke for meget koffein eller alkohol, ryge, spise for meget eller bruge illegale substanser. Disse vaner kan skade dit helbred.

Mediter

Under meditation, fokuserer du din opmærksomhed og tier strømmen af rodede tanker der kan overfylde dit sind og være skyld i stress. Meditation kan indstille en form for rolighed, fred og balance der kan være til fordel for både dit følelsesmæssige velvære og dit helbred.

Guidet meditation, guidet billedsprog, visualisering og andre former for meditation kan udøves ethvert sted og på ethvert tidspunkt, om du er ude at gå en tur, tager bussen på arbejde eller venter hos lægen. Du kan også prøve dybe vejrtrækninger ethvert sted.

Grin mere

En god form for humor kan ikke kurere alle lidelser, men det kan hjælpe dig med at føles bedre, selv hvis du skal tvinge et fake grin gennem din gnavenhed. Når du griner, hjælper det ikke kun din mentale byrder men giver også positive fysiske ændringer i din krop. Latter fyrer op og afkøler derefter din stress respons. Så læs nogle jokes, fortæl nogle jokes, se en komedie eller hæng ud med dine sjove venner. Eller giv latter yoga et forsøg.

Forbind med andre

Når du er stresset og irritabel, er dit instinkt nok at isolere dig selv. I stedet skal du hive fat i familie og venner og lave sociale forbindelser.

Social kontakt er en god stress lindrer fordi det kan give distraktion, give støtte og hjælpe dig med at tolerere livets op og ned ture. Så tag en kaffe pause med en ven, email en bekendt eller besøg dit trossted.

Har du mere tid? Overvej at blive frivillig for en velgørenhedsorganisation og hjælpe dig selv mens du hjælper andre.

Hold fast på dig selv

Du vil måske gøre det hele, men det kan du ikke, i det mindste ikke uden at betale en pris. At lære at sige nej eller være villig til at delegere kan hjælpe dig med at håndtere din to-do liste og dit stress.

At sige ja kan måske se ud til at være en nem måde at holde freden, undgå konflikter og få det gjort. Men det kan faktisk være skyld i intern konflikt fordi dine behov og din families behov kommer i anden række, det kan lede til stress, vrede og sågar til hævn. Og det er ikke en særlig rolig eller fredelig reaktion.

Prøv yoga

Med dens serier af stillinger og kontrollerede vejrtræknings øvelser, yoga er en populær stress lindrer. Yoga bringer fysisk og mental disciplin sammen som kan hjælpe dig med at opnå fredfuldhed i kroppen og sindet. Yoga kan hjælpe dig med at slappe af og håndtere stress og angst.

Prøv yoga selv eller find en klasse — du kan finde klasser i de fleste fællesskaber. Hatha-yoga er en speciel god stress lindrer grundet dets langsommere hastighed og nemmere bevægelser.

Få nok søvn

Stress kan være skyld i at du har svært ved at falde i søvn. Når du har for meget at lave — og for meget at tænke på — kan din søvn lide. Men søvn er tiden hvor din hjerne og krop genoplader.

Og kvaliteten og hvor meget søvn du får kan have en effekt på dit humør, energiniveau, koncentration og generel funktion. Hvis du har søvnproblemer, så sikrer dig at du har en rolig, afslappende sengetids rutine, lyt til beroligende musik, gem ure væk og hold dig til de samme sengetider. Du kan også prøve cbd som er kendt for at afslappende effekter.

Hold en journal

At skrive dine tanker og følelser ned kan være en god måde at frigive ellers tilbageholdte følelser. Tænk ikke på hvad du skal skrive ned — bare lad det ske. Skriv hvad du har i tankerne. Ingen andre behøver læse det, så du behøver ikke gå efter perfekt grammatik eller stavning.

Bare lad dine tanker flyde ud på papir — eller på en computer skærm. Når du er færdig kan du smide det du skrev ned ud eller gemme det og reflektere senere.

Bliv musisk og kreativ

At lytte til eller spille musik er en god stress lindrer fordi det kan give en mental afledning, reducere muskel spændinger og formindske stress hormoner. Skru op for lyden og lad dit sind blive absorberet af musikken.

Hvis musik ikke er en af dine interesser, så ret din opmærksomhed mod en anden hobby du nyder, så som havearbejde, syning, tegning — enhver ting der kræver at du fokuserer på hvad du laver i stedet for hvad du tror du burde lave.

Søg rådgivning

Hvis nye stressfaktorer udfordrer din evne til at klare eller hvis selvpleje ikke lindrer din stress, skal du måske få hjælp i form af terapi eller rådgivning. Terapi kan også være en god ide hvis du føler dig overrumplet eller fanget, hvis du bekymrer dig for meget, eller hvis du har problemer med at lave daglige rutiner eller tage ansvar på arbejdet, derhjemme eller på skolen.

Professionelle rådgivere eller terapeuter kan hjælpe dig med at identificere kilderne til din stress og lære nye håndteringsværktøjer.